Virtuaalinen kaupunkikokemus tarjoaa mahdollisuuden vierailla Helsingissä omalta kotisohvalta. VR-Helsinkiä voidaan hyödyntää myös Helsingin myynnissä kongressi- ja tapahtumakaupunkina.

– Kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia matkailun ilmastovaikutuksista ja haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja. Siksi on hyvä, että meillä on erilaisia vaihtoehtoja kokea Helsinki, sanoo Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto. 

Helsinki voitti äskettäin Euroopan komission uuden European Capital of Smart Tourism -kilpailun, jossa arviointikriteereitä olivat muun muassa matkailun kestävä kehittäminen, digitalisaation hyödyntäminen matkailupalveluissa, mielenkiintoinen kulttuuriperintö ja matkailutarjonnan innovatiivisuus. VR-Helsingissä yhdistyvät samat teemat.

Sisältöjä myös palveluntarjoajilta

Tulevaisuudessa VR-Helsinki on digitaalinen alusta, joka mahdollistaa myös palveluntarjoajien liiketoiminnan. Monet matkailualan toimijat käyttävät VR-laseilla katseltavia 360-videoita kohteidensa markkinointiin. Virtuaalisen Helsingin toimintaperiaate on erilainen. Tietokoneella rakennetussa Helsingissä kävijä voi liikkua vapaasti ja kaupunkiin voi tuottaa erilaisia elämyksiä.

– Matkailija voi esimerkiksi käydä 1900-luvun alun Helsingissä tai ostaa suomalaista designia, joka tulee postissa kotiin. Ja kun virtuaalitodellisuus lähitulevaisuudessa muuttuu sosiaaliseksi, eri puolilla maailmaa asuvat ystävät voivat kohdata ja seikkailla yhdessä virtuaalisissa kohteissa, kertoo Zoanin perustaja ja toimitusjohtaja Miikka Rosendahl.

Helsinki on luonut virtuaalisen kaupunkikokemuksen yhteistyössä VR-studio Zoanin kanssa.