Helena Wallo: Loimilankana idea tai konsepti

Kimurantti sana tuo konsepti ja sitä käytetään laajasti markkinointialalla. Erityisesti mainostoimistot ovat tottuneita konseptin luojia, kuten myös tapahtumatoimistot. Konsepti-sanaa käytetään oivalluksen tai idean merkityksessä, ja toisaalta konseptit voi myös hukata tai sekoittaa.

Olen määritellyt kirjassani konseptin seuraavasti: ”Tapahtumat ideoidaan, suunnitellaan ja toteutetaan tapahtumakonseptin mukaisesti. Jokainen tapahtuma on tällöin erillinen, mutta aina saman konseptin mukainen”. Konsepti on siis ikään kuin jonkinlainen muotti tai muoto. Mielestäni tapahtumakonseptiin voi liittyä myös erilaiset tapahtumalajit kuten brunssi, banketti, gaala, cocktailtilaisuus, festivaali – listaa voi jatkaa loputtomiin. Ne luovat jo nimensä puolesta muodon tapahtumalle.

Selkeyttääkseni tapahtumasuunnittelua korvaan konsepti-sanan mieluummin sanalla idea. Se myötäilee mainiosti  konseptia, mutta istahtaa ymmärrykseen huomattavasti helpommin. Jokaisen tapahtuman ytimessä, siellä DNA:ssa, pitää olla jokin idea. Idea voi hyvinkin olla jokin tapahtumalaji, kuten festivaali. Se voi myös olla jokin teema, tai tapahtumaan halutusta sisällöstä jokin asia, sana tai lause. Toki idea voi olla TV-ohjelmasta lainattu, jokin biisi tai vaikkapa peli.

Jokaisen tapahtuman ytimessä pitää olla jokin idea.”

Tärkeää on, että idea löytyy. Se on kuin loimilanka, jonka ympärille suunnittelu ja toteuttaminen on helpompaa. Idea selkeyttää päätöksentekoa, ohjelmaa, käsikirjoitusta tai vaikkapa somistusta. Syntyy kokonaisuus, josta rajataan irtoideat.

Ideat eivät ole kaupanhyllyiltä ostettavista, vaan ideointi vaatii positiivista joutilaisuutta sekä luottamuksen ilmapiiriä. Idea kyllä syntyy, kun synnyttämiseen varataan aikaa. Ja onnistuneen idean ympärille on helpompi kutoa kokonaisuus – sisältö ja elämykset. Näin syntyy osallistujalle yhtenäinen kokemus. Ja toisaalta – loimilankana toimii niin konsepti kuin ideakin!

Helena Wallo on toimitusjohtaja, yrittäjä, #tapahtumatohtori, Tapahtuma on tilaisuus -kirjan kirjoittaja sekä Meeting Professionals International (MPI) Finlandin hallituksen puheenjohtaja.