WEC 2017 -tapahtuman lisäksi The Stripin varrella järjestetään vuosittain 22 000 muuta tapahtumaa.
WEC 2017 -tapahtuman lisäksi The Stripin varrella järjestetään vuosittain 22 000 muuta tapahtumaa.

Haikuja ja elämyksiä Las Vegasissa

Vuoristoa, aavikkoa, vuoristoa, aavikkoa... Vapaudenpatsas, Eiffel-torni, Gizan sfinksi! Tervetuloa Las Vegasiin.

Kun San Franciscosta lähtenyt Boeing 747 tekee kaarroksen Las Vegasin kasinokeskustan yllä ennen laskeutumistaan McCarranin kansainväliselle lentoasemalle, liimautuvat kasvoni lentokoneen ikkunaan.

Tuossa on Luxorin musta pyramidi, tuolla suihkulähteistään tunnettu Bellagio – ja onko tuo The Strip?

Lentokoneesta noustuani kohtaan ensimmäisenä pelikoneiden välkkyvät rivit, joita on kaikkialla lentoasemalla. Seuraavaksi vastassani on Nevadan autiomaan hohka, joka syleilee minua 45 asteen lämmöllään astuessani ulos ilmastoidusta terminaalista.

Minun ei tarvitse hikoilla taksijonossa yksin. Las Vegasissa vierailee vuosittain noin 40 miljoonaa matkailijaa, mikä tekee McCarranista yhden USA:n vilkkaimmin liikennöidyistä lentoasemista. Vieraille on tarjolla 150 000 hotellihuonetta sekä noin 22 000 vuosittaista tapahtumaa.

Olen matkustanut Las Vegasiin osallistuakseni Meeting Professionals Internationalin (MPI) vuosittaiseen World Education Congress (WEC) -tapahtumaan yhdessä 2 500 muun tapahtuma-alan ammattilaisen kanssa.

Meidät majoittaa massiivinen kasino- ja kokoushotelli MGM Grand, joka toimii myös WEC:n tapahtumapaikkana. Hotellin hehtaarikaton alta löytyy tuhansien hotellihuoneiden, kymmenien ravintoloiden ja suuren kasinon lisäksi mittavan kokoinen kongressikeskus, ostoskatu, viisi ulkoallasta sekä Cirque du Soleil’n lähes 2 000-paikkainen KÀ-teatteri.

Kun lopulta löydän oman huoneeni, korkkaan minibaarista 10 dollaria maksavan oluen ja alan selailla huoneeseeni valmiiksi jaettua tapahtumaohjelmaa. WEC:n teemana on tänä vuonna ”Stop planning meetings and start designing experiences”, jonka tiimoilta osallistujille tarjotaan lähes 70 erilaista koulutustilaisuutta.

Seuraavan kahden päivän aikana kuulen useita mielenkiintoisia puheenvuoroja esimerkiksi oppimisesta ja sosiaalisesta mediasta, osallistun erilaisiin työpajoihin, tutustun kollegoihin kaikkialta maailmasta ja näen monenlaisia tapahtuma-alan uutuuksia tanssivista droneista slow motion -kuvauspisteeseen.

Amerikkalaiseen tapaan palvelu on erinomaista ja päivän jokainen minuutti on hyödynnetty: lähes kaikki aamiaiset, tauot, lounaat ja illat on liitetty osaksi ohjelmaa. 

Kaikesta huolimatta minulle jää tunne, ettei WEC pysty täysin vastaamaan huutoonsa. Vaikka tapahtumassa puhutaan mielenkiintoisista, teemaan liittyvistä aiheista, tehdään se varsin perinteisillä tavoilla, eikä toivomaani irrottelua tapahtuman muodon ja menetelmien suhteen juurikaan tapahdu.

Hauskimmat elämykset löydän tapahtuman puitteiden ulkopuolelta. Ensimmäisen päivän iltajuhlien spontaaneilla jatkoilla opettelen pelaamaan rulettia kahden #freehaiku-taiteilijan kanssa, jotka on tilattu kirjoittamaan ilmaisia haikuja juhlien osallistujille.

Seuraavana iltana Helena Vallo kutsuu minut seurakseen katsomaan Cirque du Soleil’n upeaa KÀ-esitystä, ja ihailemme tekniikan ja akrobatian saumatonta liittoa valtavat oluttuopit sylissämme.

Viimeisenä iltana, kun katselen hotellihuoneeni ikkunasta levittäytyvää valomerta, kirjoitan puhelimeni muistiin mieleeni nousevan haikun:

Las Vegasissa

kaikella on hintansa

paitsi haikuilla

Seminaarisali näyttää seminaarisalilta Las Vegasissakin.
Seminaarisali näyttää seminaarisalilta Las Vegasissakin.
#freehaiku-taiteilijat kirjoittivat ilmaisia haikuja iltajuhlan osallistujille 44 asteen helteessä.
#freehaiku-taiteilijat kirjoittivat ilmaisia haikuja iltajuhlan osallistujille 44 asteen helteessä.

Vaikkei WEC tarjonnutkaan minulle toivomiani syvällisiä oppimiskokemuksia, sain pakattua mukaani monta hyvää ideaa ja vinkkiä. Haluan jakaa niistä kanssanne muutaman, jotka liittyvät sosiaalisen median hyödyntämiseen tapahtumissa:

Las Vegasin somevinkit 

  1. Tuo sosiaalinen media vahvasti osaksi tapahtumaasi sijoittamalla näkyvälle paikalle ”somekeskus”, jossa innokkaat somevastaavasi tuottavat sisältöä, osallistuvat keskusteluihin ja palvelevat osallistujia.
  2. Parhaimman somenäkyvyden saat, kun autat osallistujia ratkomaan ongelmia, oli kyse lapselta kadonneen pehmolelun etsimisestä tai kimppakyytien koordinoimisesta tapahtuman osallistujille taksilakon aikana.
  3. Helppo tapa kasvattaa päivitysten suosiota on tuottaa ennakkoon kuvapohjia, joissa on puhujan kasvokuva ja tilaa tekstille. Kun puhuja sanoo jotain mielenkiintoista, lisäät vain nopeasti sitaatin ja jaat kuvan somessa. 
  4. Saat tapahtumasi näyttämään paremmalta sosiaalisessa mediassa tarjoamalla osallistujille pääsyn ammattivalokuvaajan jatkuvasti päivittämään kuvapankkiin, jonka kuvia he voivat vapaasti jakaa omien ”räpsyjensä” sijaan.
  5. Selvitä, ketkä olivat viime vuoden tapahtuman aktiivisimmat tviittajat, ja tarjoa heille houkuttelevaa sisältöä jo ennen tapahtumaasi. Tilanteesta riippuen voit myös kutsua heidät tapahtuman somelähettiläiksi. 

Kirjoittaja on Tapahtumantekijöiden yhteyspäällikkö ja tuottaja, MPI Finland Chapterin jäsen ja hallituksen jäsen 2015–2016.