Kuudetta kertaa järjestetyssä Evento Awardsissa kilpailtiin 14 eri kategoriassa. Lisäksi palkittiin yleisön suosikki sekä tapahtumasarjojen eniten pisteitä kerännyt tapahtumatyö.

– Finalisteja ja voittajia oli valitsemassa kaksi tuomaristoa. He käyttävät ja ostavat tapahtumapalveluita itse ja tuntevat myös alan kansainväliset vaatimukset. Voittajavalinnoissa kiinnitettiin sarjasta riippuen huomiota muun muassa toiminnan laatuun ja erottuvuuteen sekä tavoitteiden ja tulosten kohtaamiseen, kertoo kilpailua järjestävän tapahtuma-alan ammattilehti Eventon liiketoimintajohtaja Nina Harlin.

Tapahtumasarjojen finalistityöt esiteltiin tänä vuonna toista kertaa Kongressimessuilla pidetyssä pitchaustilaisuudessa, jossa kansainvälinen tuomaristo pääsi prässäämään töiden toteuttajia.

– Tilaisuus veti väkeä ja nosti tapahtuma-alan näkyvyyttä messuvieraiden keskuudessa. Tuomarit tekivät päätöksensä vasta näiden pitchien perusteella, mikä konkretisoi kilpailuasetelmaa ja toi tilaisuuteen käsinkosketeltavaa jännitystä.

Vuoden tapahtumatoteuttajaksi Kyrö Distillery Company, alan vaikuttajaksi Jukka Mäkelä

Uudessa Tapahtumatoteuttaja-kategoriassa palkittiin suunnitelmallista, tavoitteellista ja todennetusti vaikuttavaa tapahtumamarkkinointia toteuttava organisaatio. Palkinnon sai Kyrö Distillery Company.

Kyrö Distilleryn kantavia voimavaroja ovat ihmiset ja tarinat, joiden esittelemiseen tapahtumat ovat luonteva väylä. Esimerkiksi Supersonin Kyrö Distillerylle toteuttamassa Puolestakyröttäjät-promootiossa puolestajonottajat pelastivat kesän festarivieraat heidät pahimmalta viholliseltaan, ainaiselta jonottamiselta. Pienen budjetin toteutus tavoitti eri viestintäkanavien kautta lopulta noin 2 miljoonaa suomalaista. Puolestakyröttäjät voitti myös Evento Awardsin Promootio/Lanseeraus-kilpailukategorian.

Alan vaikuttajana palkittiin Jukka Mäkelä. 

Parhaaksi isoksi tapahtumapaikaksi valittiin Finlandia-talo, joka palkittiin myös maailman parhaana tapahtumatalona loppusyksystä järjestetyssä kansainvälisessä Bea World Festival -tapahtumakilpailussa. Parhaan pienen tapahtumapaikan palkinnon Evento Awardsissa vei Clarion Hotel Helsinki. Samassa kategoriassa kisannut helsinkiläinen Tapahtumakeskus Koskenranta sai jo toista vuotta peräkkäin Yleisön suosikki -palkinnon.

Voittajien joukossa oli isoja nimiä parhaaksi majoituspaikaksi valitusta Original Sokos Hotel Presidentistä parhaan ravintolan palkinnon saaneeseen Ravintola Nokkaan. Parhaana catering-yrityksenä palkittiin puolestaan pääkaupunkiseutua ja sen lähialueita palveleva, käsin tekemiseen uskova Tommi’s Kitchen.

Juontaja/Puhuja/Kouluttaja -palkinnon sai Marianne Harjula, Esiintyjä/Taiteilija -kategorian vei nimiinsä muun muassa Cheekin päätöskonsertin tulitaikuudesta vastannut ja Putouksessakin esiintynyt taikuri Joni Pakanen. Alan vaikuttajana palkittiin tapahtuma-alalla pitkään vaikuttanut ja alaa Suomeen voimakkaasti luomassa ollut Woltti Groupin Jukka Mäkelä.

Vuoden harmain päivä vuoden paras tapahtumatoteutus

Evento Awards -tuomaristo valitsi parhaaksi henkilöstötapahtumaksi Factor Novan toteuttaman, pakohuonepelin ja tietoturvakoulutuksen kekseliäästi yhdistäneen Neste ICT Escape Roomin. Onnistuneimmaksi yritystapahtumaksi osoittautui NJ Productionin tuottama iLOQ – Unlock the Future. Messut-kategorian voitto meni puolestaan YVE:n järjestämille Vegemessuille.

Kuluttajatapahtuma-sarjan voittajaksi valittiin Lataamo Groupin toteuttama, Hartwallin lonkeroa mainostanut Vuoden harmain päivä -kampanja. Kansainväliseksi ilmiöksi levinnyt kampanja kannusti juhlimaan terassisesongin ulkopuolella sitä, mitä suomalaiset eivät voi paeta – lonkeronharmaata säätä.

Vuoden harmain päivä palkittiin myös koko kisan kirkkaimmalla Grand Prix -palkinnolla. Palkinnon saa tapahtumasarjojen ääniharava eli tuomaristolta eniten pisteitä kerännyt tapahtumatyö. Vuoden harmain päivä voitti myös viime viikolla Cannesissa järjestetyn kansainvälisen tapahtumakilpailu Heavent Awardsin Multichannel and Influencer Event Strategy -kategorian.

Lisäksi kaksi poikkeuksellisen ansiokasta kilpailutyötä ansaitsi tuomariston erikoispalkinnot. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toteuttama Viaporin Kekri -kuluttajatapahtuma hurmasi tuomarit opettajien ja opiskelijoiden yhteistyöllä ja käytettävissä olleiden voimavarojen ylivertaisella hyödyntämisellä. Yritystapahtuma-kategoriassa kisannut PING Helsingin Inna-Pirjetta Lahti palkittiin puolestaan periksiantamattomuudesta ja poikkeuksellisesta yrittäjähengestä.

 

Evento Awards 2019 -voittajat

Yleisösarjojen voittajat:

Alan vaikuttaja: Jukka Mäkelä

Catering-yritys: Tommi´s Kitchen

Esiintyjä/Taiteilja: Joni Pakanen

Isot tapahtumapaikat: Finlandia-talo

Pienet tapahtumapaikat: Clarion Hotel Helsinki

Juontaja/Puhuja/Kouluttaja: Marianne Harjula

Majoituspaikka: Original Sokos Hotel Presidentti

Ravintola/Kahvila: Ravintola Nokka

Tapahtumatoteuttaja: Kyrö Distillery Company

Yleisön suosikki: Tapahtumakeskus Koskenranta

 

Tapahtumasarjojen voittajat:

Henkilöstötapahtuma: Neste ICT Escape Room (Factor Nova)

Kuluttajatapahtuma: Vuoden harmain päivä (Lataamo Group)

Messut: Vegemessut (YVE)

Promootio/Lanseeraus: Puolestakyröttäjät (Superson)

Yritystapahtuma: iLOQ – Unlock the Future (NJ Production)

Grand Prix: Vuoden harmain päivä (Lataamo Group)

Tulevaisuuden tekijät -erikoispalkinto: Viaporin Kekri (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu)

Vuoden yrittäjähenkisin suoritus -erikoispalkinto: Inna-Pirjetta Lahti / PING Helsinki