Evento Awards – koko ala juhlii!

Nostetaan yhdessä onnistumiset ja osaajat esille. Palkitaan parhaat kumppanit ja osaavat ammattilaiset. Evento Awards -palkintojuhla jälleen 12. huhtikuuta.

Avoimella kehityspolulla

Elina Koivumäki pitelee nyt toista vuotta Evento Awards -tuomariston puheenjohtajan nuijaa käsissään. Millaisia ajatuksia tällä myynnin, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen juridiikkaan perehtyneellä toiminnan naisella on kilpailusta?

– Tällä kertaa Evento Awardsissa huomioidaan vielä entistä enemmän eri sidosryhmiä ja tuomaritoiminnan läpinäkyvyyttä. Olemme käyneet kilpailun sidosryhmien kanssa avointa keskustelua siitä, miten kehitämme kilpailua edelleen, Elina Koivumäki kertoo.

– Haluamme avata prosessia yleisölle enemmän ja vähentää näin taustaspekulaatioita. Salamyhkäisyydestä ei hyödy kukaan.

Avoimuudesta ja dialogista huolimatta tuomarit eivät tiedä toistensa antamia pisteitä eli arvioinnit tehdään itsenäisesti. Koivumäki tuokin esille, että on todella tärkeää, että myös tuomarit ymmärtävät hyvin arvosteluperiaatteet.

– Haluan myös lähettää viestin kilpailuun osallistuville: vastatkaa kunnolla kaikkiin ilmoittautumislomakkeen kohtiin! Emme voi tietää, miten tapahtuman tavoitteet ovat toteutuneet, jos asiaa ei meille avata.

Ehdota alan vaikuttajaa

Viime Evento Awardsissa valittiin ensimmäistä kertaa Alan vaikuttaja. Tuolloin voittajaksi valittiin Flow Festivalin toimitusjohtaja Suvi Kallio. Alan vaikuttaja -sarjaan voidaan ilmoittaa melkein kuka vaan aina superkokista kovimpaan verkostoitujaan.

– Toivomme yleisöltä rohkeasti ehdotuksia myös tähän sarjaan. Ainoa vaatimus on, että ehdokas on tapahtuma-alalla toimiva henkilö, joka vaikuttaa jollain tavoin alan kehitykseen ja eteenpäin viemiseen.

Elämyksellisyys ei vaadi maltaita

Entä miltä pohjalta Koivumäki itse arvioi tapahtumia? Hän nostaa esille kaksi asiaa: elämyksellisyyden ja tunnejäljen jättämisen.

Ahkerana tapahtumien järjestäjänä ja niissä kävijänä Koivumäki korostaa erityisesti sitä, millaisia elämyksiä osallistujille onnistutaan tuottamaan. Tähän ei aina tarvita edes suuria rahamääriä.

– Esimerkiksi vapaaehtoisten panos Nordic Business Forumissa on aivan käsittämättömän hieno. He eivät saa työstään palkkaa, mutta onnistuvat silti luomaan kävijöille ensiluokkaisia elämyksiä.

Elämysten lisäksi myös tunnejälki voidaan jättää kohtuullisen pienillä teoilla.

– Jälkeenpäin lähetetty ja käsin kirjoitettu kiitoskortti koskettaa taatusti osallistujia. Samalla se auttaa sitoutumaan tapahtumaan ja sen edistämään asiaan. Kyse on lopulta myynnin edistämisestä, Koivumäki summaa.

Elina Koivumäki.

Hyvä kumppani hoitaa asiansa

Osnat Mangs ja Kirsi Loikas toimivat Evento Awards -tuomareina. Heillä on rautainen kokemus tapahtuma-alasta ja he ovat työssään tottuneet myös ostamaan palveluita. Molemmilla on selkeä näkemys siitä, millainen on hyvä yhteistyökumppani.

Sisters Incin toimitusjohtaja Osnat Mangs on tuttu kasvo Evento Awards -kävijöille ja -äänestäjille. Hänen luotsaamansa yritys on kahminut vuosittain sekä ehdokkuuksia että voittoja.

– Arvostan kumppaneita, jotka toimivat ammattimaisesti ja proaktiivisesti, Mangs kiteyttää.

– Hyvä yhteistyökumppani osaa ottaa konsultatiivisen roolin ja pystyy tarjoamaan asiakkaille ratkaisuvaihtoehtoja yli mukavuusrajojen. Pidän arvossa myös sitä, että uskalletaan ottaa kantaa ja nähdään vaivaa hakemalla taustatietoa asiakkaasta.

Ei oo- ja ei onnistu -tyypit jäävätkin Mangsille yhden kerran yhteistyökumppaneiksi. Myös Keskuskauppakamarilla markkinointisuunnittelijana ja kongressipäällikkönä toimiva Kirsi Loikas painottaa ammattimaista otetta kaikkeen tekemiseen. Hän toimii ostajana muun muassa hankkeisiin liittyvissä tapahtumissa, joilla on taustansa ja osallistujakuntansa vuoksi ihan oma kriteeristönsä.

– Meidän on voitava luottaa siihen, että kokonaisuus toimii ja että yhteistyökumppanimme henkilökuntineen toimii ammattimaisesti täyttäen kaikki odotukset. Lisäksi vastuullisuus ja eettisyys ovat minulle palveluiden ostajana keskeisiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä, Loikas sanoo. 

– Hyvän ja luotettavan kumppanin tunnistaa siitä, että sen koko henkilöstö aina siivoushenkilökunnasta tekniikkaan tietää, mitä heiltä odotetaan. Keskeisessä asemassa on asiansa osaava yhteyshenkilö.

Timanttinen tapahtuma hehkuu sisällöllään

Jututimme kahta kovaa tapahtuma-alan osaajaa ja kysyimme, mikä heidän mielestään tekee timanttisen tapahtuman. Molemmat painottivat relevantin sisällön ja hyvän aikataulutuksen merkitystä.

Heikki Hiltunen tunnetaan tarvittaessa jopa rokkiperuukin päähänsä vetävänä johtoryhmän jäsenenä, joka tajuaa tapahtumien merkityksen liiketoiminnan kasvattamisessa. Hiltunen työskentelee toimitusjohtajana iLOQilla ja toimii tuomarina Evento Awardsissa.

– Ihmiset ja heidän mielialansa tekevät tapahtuman, Hiltunen summaa.

– Itse arvostan tapahtumia, joissa tarjotaan juuri osallistujille sopivaa sisältöä. Tapahtumat tarjoavat myös mahdollisuuden kohdata kollegoita, kilpailijoita, yhteistyökumppaneita… Lisäksi toimiva tekniikka ja aikataulujen pitävyys ovat tärkeitä asioita.

Hiltunen kiinnittää huomiota myös pieniin yksityiskohtiin. Niistä osallistuja näkee, että hänen eteensä on nähty vaivaa. Tällaisia detaljeja ovat esimerkiksi laadukkaasti tehty ruoka, joka huomioi eri ruokavaliot ja kansallisuudet.

Toinen Evento Awards -tuomari Jenna Perus on järjestänyt suosittuja videomarkkinoinnin tapahtumia tuhansille ihmisille. Nykyään Momondon Suomen tuoreena markkinointipäällikkönä toimiva Perus listaa timanttisen tapahtuman vaatimuksia sekä osallistujan että järjestäjän kannalta.

– Hyvä tapahtuma luo osallistujille aitoa arvoa, oppimista, inspiraatiota ja ahaa-elämyksiä. Se myös viihdyttää ja yllättää, hän sanoo.

– Järjestäjän kannalta onnistunut tapahtuma houkuttelee oikeaa kohderyhmää ja luo positiivista brändinäkyvyyttä. Tapahtuman tarkoitus on kuitenkin tuoda tapaamisia ja kauppaa.

Perus nostaa esille myös jälkimarkkinoinnin tarpeellisuuden.

– Jälkimarkkinointi tuo arvoa esimerkiksi videoiden ja muiden relevanttien sisältöjen muodossa.

Sarjat

Yleisösarjat

Eventon lukijat ehdottavat omia suosikkejaan 31.12.2017 mennessä.

  • Majoituspaikka
  • Pieni tapahtumapaikka
  • Iso tapahtumapaikka
  • Ravintola/Kahvila
  • Catering-yritys
  • Juontaja/Puhuja/Kouluttaja
  • Esiintyjä/Taiteilija
  • Alan vaikuttaja 

Ilmianna yritys tai ammattilainen, jonka kanssa työnteko on juhlaa ja tavoitteet kilahtavat kirkkaasti maaliin. Kerro meille, kuka on luottotahosi, uusi virkistävä tuttavuutesi tai suosittelun arvoinen osaaja!

Tapahtumasarjat

Sarjat tapahtuma-alan ammattilaisille. Onnistuneet, tulokselliset ja innovatiiviset 1.1.–31.12.2017 aikana toteutetut työt. Osallistu 14.1.2018 mennessä.

  • Yritystapahtuma
  • Henkilöstötapahtuma
  • Kuluttajatapahtuma
  • Promootio/Lanseeraus
  • Messut 

Onnistuitko tekemään tilaisuuden, joka saavutti tavoitteet? Miten sijoitettu aika ja raha saatiin poikimaan? Ilmoita tapahtumasi rohkeasti mukaan kilpailuun!

Lue lisää tuomaristosta täältä.