Kuva: Lari Järnefelt
Kuva: Lari Järnefelt

Evento Awards ja MySpeaker jakavat kolme puhujapalkintoa

Evento Awards löi hynttyyt yhteen puhujatoimisto MySpeakerin kanssa. Kumppanuuden myötä puhuja-alan painotus kilpailussa kasvaa: puhujapalkinto jaetaan nyt kolmessa eri alakategoriassa.

Seitsemättä kertaa järjestettävässä Evento Awardsissa jaetaan tänä vuonna ennätysmäärä palkintoja. 20 palkinnosta kolme ojennetaan parhaalle puhujalle.

Vanhan Juontaja/Puhuja/Kouluttaja-sarjan uudelleenmuotoilu ja jako kolmeen Puhuja-palkinnon alakategoriaan on luonnollinen jatkumo puhuja-alan kasvulle, joka on synnyttänyt Suomeen myös uusia puhujatoimistoja. Alan konkareista koostuva MySpeaker avasi ovensa vuosi sitten syksyllä.

Puhujabisneksen nousujohteisen kehityksen takana vaikuttaa tapahtuma-alan räjähdysmäinen kasvu.

– Kohtaamisen on ymmärretty olevan hyvä markkinointitoimenpide, sanoo MySpeakerin myyntijohtaja Susanna Suorsa.

Kun tapahtumia on tyrkyllä joka sormelle, voi osallistujista kilpailla vain sisällöllä. Toimitusjohtaja Johan Sjöstrandin mukaan juuri sisältö on tapahtuman suola, ja silloin nimenomaan puhujat ovat kauhan varressa hämmentämässä soppaa.

– Edukseen erottautuminen vaatii laadukkaan sisällön. Komeatkaan puitteet eivät korvaa sitä, että kotiin lähdetään tyhjin käsin, Sjöstrand muistuttaa.

Erilaiset puhujat esiin

Suorsa ja Sjöstrand kiittelevät Evento Awardsin kasvaneen ja kypsyneen vuosi vuodelta. Juho Pasilan suunnittelema Kohtaaminen-patsas on tätä nykyä maamme arvostetuin tapahtuma-alan palkinto.

– MySpeakerin missio on nostaa puhujien arvostusta. Siksi haluamme olla mukana ainutlaatuisessa kilpailussa, jonka puitteissa Suomen koko tapahtuma-ala kokoontuu ja juhlii, Sjöstrand toteaa.

– Aikaisempina vuosina puhujat eivät ole saaneet kilpailussa koko sitä huomiota ja kunniaa, jonka he nykypäivänä ansaitsevat. Uusien puhujapalkintojen myötä tilanne korjaantuu ja puheen sisältö nousee fokukseen. Uudet palkinnot nostavat esiin myös sen, kuinka paljon erilaisia puhujia markkinoilla on.

Tarinankertojana palkitaan vaikuttava, inspiroiva ja motivoiva puhuja, joka muuttaa pysyvästi kuulijansa elämää omakohtaisten tarinoiden ja kokemusten kautta. Muutoksentekijä on puolestaan oman aiheensa edelläkävijä, jonka puhe haastaa kuulijoita yllättävillä näkökulmilla. Globaalin vaikuttajan palkinto ojennetaan kotimaiselle puhujalle, jonka aihe koskettaa ja vaikuttaa maailmanlaajuisesti.

– Suomalaiset ovat fiksu kansa, jolta löytyy paljon asiantuntijuutta. Joukossamme on paljon tarinankertojia, muutoksentekijöitä ja globaaleja vaikuttajia, jotka kerta toisensa jälkeen koskettavat kuulijoitaan suuren yleisön tietämättä. Nyt heidätkin nostetaan parrasvaloihin, Suorsa huomauttaa.

MySpeakerin toiminnan ydin on mahdollistaa muutokseen motivoiva, kipinöivä kohtaaminen puhujan ja kuulijan välillä. Siksi on luontevaa, että uusi kumppani ojentaa auttavan kätensä myös Evento Awardsin ehdokasasettelussa.

4. lokakuuta avautuvalla Evento Awards -kilpailusivustolla on jokaiseen puhujakategoriaan ehdolla 11 puhujaa, joita yleisö voi äänestää. Lisäksi mukaan voi ehdottaa omia suosikkejaan. Finaaliin nousee jokaisesta kategoriasta kolme kilpailijaa.   

MySpeakerin myyntijohtaja Susanna Suorsa.
MySpeakerin myyntijohtaja Susanna Suorsa.
MySpeakerin toimitusjohtaja Johan Sjöstrand
MySpeakerin toimitusjohtaja Johan Sjöstrand

Puhuja on monikanavainen vaikuttaja

Suorsan ja Sjöstrandin mukaan Suomessa on pitkään kipuiltu paitsi puhujien arvostuksen, myös heidän palkkioidensa kanssa. Konkreettisen palkkion sijaan on saatettu ehdottaa, että puhuja puhuu pelkkää näkyvyyttä vastaan. Onneksi ajat ovat vihdoin muuttuneet.

– Suomessa on perinteisesti käytetty pohjoismaisestikin vertailtuna vähän puhujia. Viime vuosina asiakkaat ovat kuitenkin tulleet vaativammiksi sekä oppineet ymmärtämään laadukkaan puhujan ja vaikuttavan puheen arvon, Sjöstrand kertoo.

Samalla puhujatoimiston toimeksiannot ovat laajentuneet.

– Pelkkä 45 minuutin vetonaula-keynote ei enää riitä, Suorsa kiteyttää.

– Tapahtuma on markkinointisatsaus, jonka keskiössä yleisöä herättelevä puhuja on ennakkomarkkinoinnista alkaen. Kun mukaan lisätään vielä webinaarit ja striimit, blogit, sidosryhmälehdet ja tapahtuman verkkosivuilla esiintymiset, voidaan tämän päivän puhujaa kuvailla monikanavaiseksi vaikuttajaksi.

Alan kehitys vaatii myös puhujilta jatkuvaa kehitystä ja uudistumistahtoa. Samalla vanhalla puheella ei pitkälle pötkitä.

– Siinä kuvaan astuu puhujatoimisto. Me MySpeakerissa paitsi välitämme, myös valmennamme puhujia ja kehitämme siten koko alaa entistä laadukkaammaksi, Suorsa ja Sjöstrand summaavat.

– Puhujabisnes on niin people’s business kuin olla ja voi. Siinä kohtaavat puhujat, asiakkaat ja puhujatoimiston asiantunteva henkilökunta. Lopputuloksena herätetään uusia ajatuksia, muutetaan käyttäytymistä ja parhaimmillaan koko maailmaa.

MySpeaker

  • Espoosta käsin toimiva, viime syksynä toimintansa aloittanut puhujatoimisto.
  • 11-henkisessä asiantuntijatiimissä ovat edustettuina pitkän linjan ammattilaiset puhuja-, tapahtuma- ja media-aloilta sekä koulutus- ja markkinointimaailmasta.
  • Puhujalistalla satoja koti- ja ulkomaisia huippupuhujia.
  • Välittää puhujia ja juontajia mitä erilaisimpiin tilaisuuksiin. Lisäksi kouluttaa ja valmentaa uusia ja alalla jo toimivia puhujia.
  • Uusi puhujasarjojen Evento Awards -kumppani. Yhteistyösopimus on tehty kolmeksi vuodeksi.
  • myspeaker.fi

Julkaistu Evento-lehdessä 5/2019.