Elämys tapahtumassa jättää muistijäljen

Mikä on elämys? Se on yhdessä koettu, muistijäljen jättävä, uniikki ja yllättävä. Se on oppimista, parisuhdemaista yhteen hioutumista. Mitä elämyksellä saavutetaan? Näkyvyyttä, tunnettavuutta, tiedettä, maailmanrauhaa, parempaa yhteistyötä, strategian sisällyttämistä, työkulttuuria ja kovempia myyntilukuja.

Näin viisi MPI Finlandin tapahtuma-alan ammattilaista määritteli elämyksen tapahtumissa. Lyhyet keskustelut heidän kanssaan osoitti jälleen verkoston voiman. Viidestä lyhyestä keskustelusta sain enemmän sisältöä, kuin mahdollisesti tapaamalla kovapalkkaista konsulttia. Vaikka tiesin keskustelevani ammattilaisten kanssa, yllätyin, kuinka syvällisen filosofisesti he asiaa pohtivat. Teemaa katsottiin myös virkistävästi hyvin erilaisista näkökulmista. Tässä heidän ajatuksiaan tiivistetysti;

URHEILUN INTOHIMO MESSUHALLIIN

Päivi Hönö toimii Otavan markkinointipäällikkönä. Päivin vahva urheilujärjestötausta näkyy pohdiskelussa elämyksellisyydestä. Urheilutapahtumissa koetaan vahvasti, iloitaan, tsempataan, uhraudutaan yhteisöllisesti. Mutta kuinka saada urheilukenttien hiki, tuska ja ilo kaupalliseen tapahtumaan kolkohkossa messuhallissa? Päivin vastaus on uuden oppiminen. Hän opastaa tiiminsä kohtaamaan vierailijat aidosti. Vieras ei ole vain passiivinen vastaanottaja, vaan hän saa tehdä ja oppia. Puitteiden tulee toimia, niiden tulee innostaa tekemiseen. Päivi näkee, että elämys on saavutettu siinä vaiheessa, kun asiakas poistuu ständiltä rentoutuneena, onnellisen oloisena uuden oppinsa kera. Näillä ihmiskeskeisillä messukohtaamisilla Päivin myyntiluvut ovat tiukoissakin taloustilanteissa olleet vakuuttavat.

ELÄMYS TIEDEKONGRESSEISSA

Oppiminen, verkostoituminen, tiedon vaihto on myös Kaiju Pitkäsen työn ytimessä. Kaiju on tiedekongressiasiantuntija. Kongresseissa tiedeyhteisön jäsenet keskustelevat uusimmista tutkimustuloksista, verkostoituvat, oppivat ja oivaltavat uutta. Valovoimainen key note -puhuja voi toki tarjota kuulijoille jotain ainutlaatuista, mutta elämysten tuottaminen kuulijoille ei ole tärkeintä.

Helsinki voi kuitenkin destinaationa (vai kohteena?) tarjota oivalliset puitteet mieleenpainuville elämyksille kongressin asiaohjelman ulkopuolella avajaisten, illallisten ja retkien merkeissä. Ulkomaisille kongressivieraille rakennetaan jotain aitoa, paikallista ja yllättävää. Aineksia tähän voi löytyä myös vastakohtaisuuksista kuten kaupunkikulttuuri ja luonto, tyylikkyys ja rosoisuus, tehokkuus ja rentous. Hienoa on, jos kongressivieraiden ennakko-odotukset ylittyvät, sillä juuri siitä elämyksissä lienee kyse. Jos kongressin järjestäjä tässä onnistuu, muistijälki kantaa pitkälle. Näillä opeilla Helsinki Marketing järjestää jo kolmannen kerran syksyllä 2019 menestyksellisen ”Highlights in HEL” –tapahtuman.

AITO PAIKALLISKOKEMUS

Destinaatio-kokemuksia tarjoaa myös Visit Espoon Riikka Laatikainen. Elämyksellisen tapahtuman Riikka kuvaa yllätykselliseksi, kaikkia aisteja palvelevaksi ja jossa pienimmätkin yksityiskohdat ovat tarkkaan suunniteltuja. Espoossa elämyksellisyys rakennetaan luontokokemuksen ympärille. Esimerkkinä hän mainitsee Suomessa työkomennuksella oleville diplomaateille järjestetyn tapahtuman. Se järjestettiin Haltin luontokeskukseen aidoista, suomalaisista jouluperinteistä. Lapsille oli rakennettu tonttupolku, ruokalistalta löytyi riisipuuroa ja glögiä. Huonoon säähän varautuen sisätiloihin oli järjestetty jouluaskartelupaja. Visit Espoo uskoi, että kodassa tavattava joulupukki olisi tapahtuman ehdoton vetonaula – mutta kuten niin usein tapahtumanjärjestäjä saa todeta, asiakkaan päähän ei voi porautua ennakkoon. Ulvoavat huskyt löivät harmaahapsisen joulupukin kuvauskohteena kuusi-nolla. Kaupungin ja lähetystöjen yhteistyö tiivistyi, kun sata diplomaattiperheen jäsentä sai tutustua komentomaansa perinteisiin ja osa päätyi myös kymppiuutisten loppukevennykseen.

ELÄMYKSESTÄ VAHVAAN YHTEISTYÖKULTTUURIIN

Yksinkertainen lähtökohta oikeisiin käsiin annettuna voi tukea vahvasti yrityksen strategiaa ja menestystarinaa. Efiman toimiston seinällä on kuva paratiisimaisesta kreikkalaisrannasta, firman nimihän tulee kreikan kielestä. Henkilökunnalle oli luvattu matka tuohon rantamaisemaan, mikäli asetettu myyntitavoite saavutettaisiin.

Greatluck Lim yhdisti työpaikan tavoitteet elämykselliseen palkkiomatkaan. Neljä päivää Kreikan auringon alla täyttyivät jännittävistä aktiviteeteista, erilaisista ruokailupaikoista ja -kokemuksista, työpajoista ja seminaareista poikkeuksellisissa paikoissa. Yöt nukuttiin yksityiskäyttöön varatusta hotellista. Jokainen aktiviteetti vastasi tarkkaan mietittyä elämyskonseptia. Elämys on positiivinen muisto. Muistot syntyvät uusista, uniikeista ja eksklusiivisista kokemuksista. Yhteiset muistot sitouttavat ja luovat parhaimman mahdollisen työilmapiirin, jossa työkaveriin voi luottaa ja johto on helposti lähestyttävissä. Valokuva seinällä yhdistettynä elämykseen vahvisti yrityskulttuuria!

Veikkauksen Päivi Ahtolallekin elämyksellinen suunnitteluseminaari loi strategisen pohjan kansainväliseen kongressin johtamiseen. European Lottery Congress – North Light järjestettiin Helsingissä, mutta sen tekemiseen osallistuivat eurooppalainen katto-organisaatio, globaalit sponsoriyritykset ja suomalaiset tekijät. Kongressin toteuttaminen on Päivin uran kohokohtia, mutta se ei olisi onnistunut ilman sitouttavaa kick-offia.

Kansainväliset yhteistyökumppanit tulivat ensimmäiseen suunnittelupalaveriin Kreikasta, Saksasta, Sveitsistä ja Yhdysvalloista. Heitä ei istutettu harmaaseen helsinkiläiseen kokoushuoneeseen, vaan lennätettiin Saariselälle. Työpajat ja kongressisuunnittelu ei ollut mitenkään sivuroolissa. Moderaattoriksi palkattu Saku Tuominen fasilitoi tekemistä Lapin eksoottisten kokemusten lomassa. Päivi on vahvasti sitä mieltä, että vaikka kongressia järjestäessä piti käydä todella rankkojakin keskusteluja näkyvyydestä, rahoituksesta näiden samojen kumppanien kanssa, keskustelut olivat rakentavampia yhteisen elämyksellisen suunnitteluprosessin tähden. Pohjimmiltaan oltiin ystäviä, jotka olivat ihailleet revontulia huopatossuissa lumihangessa. Kreikkalainen tiimiläinen muistelee Saariselän kick-offia ”It is my best professional experience”.

 

Paula Blomster myy Helsingin Messukeskusta kansainvälisille asiakkaille ja toimii viidettä vuotta MPI Finlandin hallituksessa.