Ei tapahtumaa ilman tunnistetta

Eventon alkuaikoina hashtag ja sosiaalinen media olivat vielä verrattain uusia tuttavuuksia. Digimarkkinoinnin asiantuntija luki kaksi vanhaa artikkelia ja jakoi uudistetut somevinkit vuoteen 2021.

 

Marika Siniaalto.

Eventon pääkirjoituksessa 4/2013 heräteltiin hashtagin käyttöön tapahtumatyökaluna. Pari vuotta myöhemmin (3–4/2015) nuristiin somen tapahtumakäytön olevan yhä lapsenkengissä.

Digimarkkinointiin erikoistuneen Grapevinen perustaja ja toimitusjohtaja Marika Siniaalto vahvistaa sittemmin aihetunnisteeksi suomennetun hashtagin olleen Eventon toisena ilmestymisvuonna vielä melko uusi keksintö.

– Internethistorian mukaan aihetunniste sai alkunsa vuonna 2007 amerikkalaisen Chris Messinan ideoitua, että #-merkin avulla aiheita voisi luokitella Twitterissä kanaviksi. Virallisesti sana hashtag lisättiin Oxfordin sanakirjaan vuonna 2014.   

Tätä nykyä aihetunnisteet ovat itsestäänselvyys lähes kaikissa somepostauksissa. Siniaalto kehottaa valitsemaan tapahtuman hashtagit huolellisesti.

– Tapahtumalla on hyvä olla yksi selkeä aihetunniste, joka on näkyvillä ennakkomarkkinoinnin alusta lähtien. Ad hoc -tiedottamista, kuten vanhassa pääkirjoituksessa mainittua maksulaitevikaa silmällä pitäen kannattaa tehdä lisäksi oma tunnisteensa. Näin käytännön ohjeet eivät huku viestivirtaan.

Keskustelun herättämisen, markkinoinnin ja viestinnän kannalta tärkeitä tunnisteita on niitäkin mietittävä. Sellaisia voivat olla vaikkapa yleisluontoiset #tapahtumateollisuus ja #johtaminen, jotka ohjaavat seuraajansa tapahtuman ympärillä käyvään kuhinaan.

– Oikeaa ja väärää tapaa hashtagin käyttöön ei kuitenkaan ole, Siniaalto vakuuttaa ja sanoo parhaiden metodien löytyvän kokemuksen kautta.

Oikeaa ja väärää tapaa hashtagin käyttöön ei ole.”

Suunnitellen someen

Sosiaalisen median tuntevat tätä nykyä kaikki, mutta sen tapahtumakäyttöön valjastamisesta puuttuu Siniaallon mukaan yhä punainen lanka.

– Edelleen näkee paljon tapahtumia, joissa somea ja esimerkiksi aihetunnisteen tavoitetta ei ole suunniteltu, hän pahoittelee.

– Tapahtuman järjestäjät saattavat vasta viime hetkellä havahtua miettimään, kuka päivittämisestä huolehtii, eikä tehtävään olla taloudellisestikaan erityisen valmiita satsaamaan.

Vuoden 2015 artikkelissa kehotettiin hyödyntämään harjoittelijoiden osaamista, mutta Siniaalto näkee tässä myös vaaranpaikan.

– Brändi rakentuu kohtaamispisteistä, ja yksi tärkeimmistä kohtaamispisteistä on tänä päivänä somessa. Sosiaalinen media on yhteisömanagerointia, eikä sitä voi hoitaa aivan kuka tahansa. Aiheeseen perehdyttämätön henkilö voi pahimmassa tapauksessa pilata brändin muutamalla tahattomalla sanavalinnalla.  

Monta kanavaa, monta viestiä

Tapahtuman somestrategiaa luotaessa tulee tietenkin pohtia myös eri kanavien erilaisia käyttäjiä ja käyttötarkoituksia. 

– Sama viesti ei välttämättä sovi kaikkialle. Twitter ja Facebook ovat oivia välineitä nopeaan tiedottamiseen. Instagramin kuvavirtaa määrittävät sen sijaan ennakkohype ja fear of missing out, Siniaalto linjaa.

Somekanavia on Eventon ilmestymisvuosina syntynyt kuin sieniä sateella. Asiantuntija kehottaakin tutkimaan ennakkoluulottomasti niiden tarjoamia mahdollisuuksia.

Kanavat valitaan niissä jaettavan viestin ja tavoiteltavan kohderyhmän mukaan.”

– Kanavat valitaan niissä jaettavan viestin ja tavoiteltavan kohderyhmän mukaan. Esimerkiksi nuorille suunnattuja tapahtumia markkinoidaan Instagramissa, Tiktokissa ja Snapchatissa, mutta Facebookiakaan ei kannata unohtaa – siellä ovat vanhemmat, jotka maksavat nuortensa tapahtumaliput.

Kun vuonna 2015 saatettiin vielä pelätä älypuhelimen vievän huomion itse tapahtumalta, nykyään sisältöä nimenomaan kannustetaan jakamaan – niin etukäteen, h-hetkellä kuin sen jälkeenkin.  

Siniaalto uskoo koronan vain vahvistaneen ymmärrystä somen hyödyistä.

– Kun tapahtumat ovat pakon edessä siirtyneet nettiin, on sosiaalisen median merkitykseen viimeistään herätty. Se on paikka, jossa tapahtuu.   

Tänä vuonna luetaan Eventon kymmenettä vuosikertaa. Nostalgiajutuissa selaamme vanhoja Eventoja ja päivitämme parhaat palat nykypäivään.

Sulje mainos Tilaa Evento