Paneelikeskustelu on toimiva vaihtoehto, kun halutaan jakaa tietoa, etsiä ratkaisua ongelmiin tai muokata mielipiteitä. On helppo tuoda esille eri näkökulmia, kun koolla on useampia keskustelijoita. Parasta on, kun koolla on asiantuntijoita, jotka katsovat asiaa omasta näkövinkkelistään ja saavat aikaan ajatuksia herättävän keskustelun.
– Jos osallistujat ajattelevat aiheesta liian samalla tavalla, keskustelu muuttuu helposti pelkäksi hymistelyksi. Toisaalta kun paikalla on vain äärilaitojen edustajat, paneelikeskustelusta tulee debatti, jossa ei omaa asiaa paasatessa kuunnella mitä toisella on sanottavanaan, kertovat moderaattori-koulutuksia järjestävän MAIKKI Crewn Tuuli-Elina Ruuskanen ja Kati Vasell.
Pieni draama kuuluu paneelikeskusteluun, sillä se herättää yleisön mielenkiinnon. Keskustelijoita hankkiessa on syytä valita henkilöitä, joilla on riittävän eroavat mielipiteet ja kanttia kertoa niistä myös yleisön edessä.
– Hyvä ulosanti on erittäin tärkeä valintakriteeri, pelkkä asiantuntijuus ei riitä. Henkilön pitää olla kykeneväinen ilmaisemaan mielipiteitään, mutta myös kuuntelemaan. Tavoitteena on jouheva keskustelu, joka tempaisee kuulijan mukaansa, kommentoi Vasell.
Keskustelijoiden määrällä on väliä. Puheenvuorojen jakaminen muuttuu haasteellisemmaksi, jos keskustelijoita on enemmän kuin viisi. Onnistumisen kannalta on tärkeää, ettei moderaattori ole yksi puhujista, vaan hänellä on oma erityinen roolinsa keskustelun vetäjänä.
Usein paneeleissa suositaan puolikaaren muotoon asetettuja tuoleja, jolloin keskustelijat näkevät toisensa. Jos kyseessä on lyhyempi tilaisuus, voidaan istumisen sijaan seisoa pystypöytien ääressä, jolloin keskustelijat näkyvät paremmin.
– Sujuvuuden kannalta on hyvä varata kaikille osallistujille oma mikrofoni. Näin ei mene turhaan aikaa mikrofonin pallotteluun, mikä ikävästi aina katkaisee keskustelun, Vasell vinkkaa.
Mikä on sitten sopiva pituus paneelille? Vasellin ja Ruuskasen mukaan tämä riippuu pitkälti siitä, mitä tilaisuudelta haetaan ja kuinka moneen aiheeseen keskustelussa on tarkoitus paneutua. Jos paneelikeskustelu on esimerkiksi tunnin, on aiheita hyvä olla useampia. Yli 30 minuutin keskustelun aikana on erityisen tärkeää panostaa vuorovaikutteisuuteen yleisön kanssa.
– Esimerkiksi TedTalkit ovat 18 minuuttia. On tutkittu, että se on aika, jonka ihmiset yleisesti ottaen jaksavat keskittyä. Toki tilaisuus voi olla pidempikin, jos aiheeseen halutaan syventyä paremmin. Silloin on kuitenkin erityisen tärkeää, että käytetään esimerkiksi liveviestiseinää kuulijoiden osallistamiseen. Ihmiset pysyvät virkeämpänä, kun voivat kommentoida ja kysellä halutessaan ilman, että joutuvat perinteiseen tyyliin viittaamaan.