Digitalisaation puolella

Podcast tuo strategian lähelle ja houkuttelee pariinsa myös ne, joita aihe ei muuten kiinnostaisi. Antti Isokangas on loikannut paperilehtien keskeltä digitaalisen viestinnän ytimeen ja valjastanut sen hyötykäyttöön.

Entinen toimittaja Antti Isokangas aloitti Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtajana kuusi vuotta sitten, kun ravintolaketju kaipasi selkeämpää someprofiilia ja jämäkkää mielipidejohtajuutta. Pian oli edessä myös pörssilistautuminen.

Hiljattain pitsabisneksessä oltiin jälleen uuden edessä, kun päivitetty yritysstrategia oli määrä jalkauttaa koronan keskellä ilman pörssissä olemisen aikanaan tuomaa lisänäkyvyyttä.

– Tällä kertaa pelkkä tiedote ei olisi välttämättä herättänyt kiinnostusta, eikä Powerpoint-show tuntunut riittävältä sisäisesti isojen asioiden kertomiseen, Isokangas sanoo.

Ratkaisuksi löytyi Hyvien puolella -podcast, jonka kuudessa osassa hän johdattaa kuulijansa läpi Kotipizzan uuden strategian. Se perustuu uudenlaiseen ajatteluun tulevaisuuden asiakkaasta, tulevaisuuden yrittäjästä, tulevaisuuden työntekijästä, tulevaisuuden ravintolasta ja tulevaisuuden hankintaketjusta.

Podcast madaltaa strategiaan tutustumisen kynnystä.”

– Suuri osa yrityspodcasteista on aika kuivakoita, eikä tämäkään varsinainen huumori­pläjäys ole, mutta kevyt ja helposti lähestyttävä kuitenkin. Strategiakirjaa harva tulee koskaan avanneeksi, Isokangas tietää.

Uusitun strategian keskiössä on digitalisaatio, jonka merkitystä ei verkkokaupan ja kuljetuspalvelujen valtakaudella voi liikaa korostaa. Asiakaskokemus ei silti häviä minnekään. 

– Myös noutomyynnissä ollaan tekemisissä ihmisten kanssa. Koska huonosti voiva ihminen ei ole hyvä asiakaspalvelija, haluamme panostaa työviihtyvyyteen ja luoda tunnetta työn merkityksellisyydestä, Isokangas linjaa.

Maaliskuussa julkaistu podcast on saanut ketjun sisällä innostuneen vastaanoton. Myöhemmin se jatkaa elämäänsä uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. 

Muuttunut jalanjälki

Vuosikymmen sitten podcasteja kuunteli vain harva ja digitaalinen viestintä näytti muutenkin hyvin erilaiselta kuin nykyään. Isokangas jos kuka sen tietää – kirjoittihan hän siitä yhdessä Riku Vassisen kanssa kirjankin.

Vuonna 2010 ilmestynyt Digitaalinen jalanjälki oli opas sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan markkinointiin ja viestintään.

– Silloin kuviteltiin kaikenlaista naiivia, kuten että somessa saisi ilmaista brändinäkyvyyttä. Paljossa olimme oikeassa, mutta esimerkiksi yksityisyydensuojan merkityksen nousua emme osanneet arvioida, Isokangas kertaa.

Sittemmin digitaaliset viestintäkanavat ovat muuttaneet liiketoimintaa antamalla äänen asiakkaille ja työntekijöille. Vaikuttajamarkkinoinnista on tullut valtavirtaa ja yksinomaan Facebook on kasvanut mittoihin, jotka olisivat 70 vuotta sitten vertautuneet Fordin autoimperiumiin – mikäli tämä olisi pitänyt hallussaan myös lähes kaikkia maailman öljy-, rautatie- ja sanomalehtimarkkinoita.

Samalla, kun blogeista on siirrytty hashtagien ja emojien turvin porskuttaville visuaalisille alustoille, on monien palvelujen käyttötarkoitus muuttunut.

– Twitter on degeneroitunut puhtaaksi huuteluksi ja sättimiseksi, Isokangas harmittelee, mutta mainitsee olevansa ”kohtuullisen aktiivinen” uudella Clubhouse-alustalla.

– Siellä on helppo saada aikaan aidosti rakentavaa keskustelua.

Käytännössä kohtuullinen aktiivisuus tarkoittaa jokaviikkoista podcastmaista Purposeperjantai-keskusteluohjelmaa, jossa on kevään aikana käsitelty muun muassa tapahtumien merkitystä ja periaatteiden hintaa.

Edellisellä strategiakaudella Kotipizza lupasi parantaa maailman pizza kerrallaan. Nyt Isokangas tekee saman podcast kerrallaan.

Kuka?

Antti Isokangas

  • Pitkän linjan viestintäammattilainen, joka uskoo laadukkaan sisällön ja sanavalmiiden ihmisten olevan viestintäalustoja ja teknologiaa tärkeämpiä.
  • Tällä hetkellä Kotipizza Groupin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.
  • Ennen sitä muun muassa päätoimittanut Nöjesguidenia ja Veli-lehteä sekä koonnut kaksi kirjaa väärin kuulluista laulunsanoista.

Julkaistu Evento-lehdessä 3/2021.

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!

Tällä palstalla jututamme ammattilaista työnsä äärellä. Kahvihetken tarjoaa Meira.

Sulje mainos Tilaa Evento