Budjetoi henkilöstönkin hyvinvointiin

Jostain syystä kun budjetteja laatii ja pohtii investointeja henkilöstön hyvinvointiin liittyen, tuntuvat eurot erilaisilta esimerkiksi matkakuluihin tai erityisesti asiakkaisiin liittyviin kuluihin verrattuna. Jos vie yhden asiakkaan pelaamaan golfia ja maksaa tarjoilut, tarjoaisi samalla rahalla kymmenen hengen tiimille erinomaisen lounaan tai veisi heidät esimerkiksi iltapäivällä ajamaan cartingia.

Miksi koemme, että asiakkaaseen sijoitettu euro tuo enemmän takaisin kuin henkilöstöön sijoitettu euro? Miksi hyväksymme helpommin löysän taloudenpidon asiakkaiden suuntaan kuin henkilöstön?

Investoinneissa haetaan mitattavia tuloksia. Kun asiakkaan tuottoa lasketaan, on helpompi perustella itselleen, että sijoitettu euro vaikutti tuloksiin. Henkilökunnan osalta meidän on yleensä vaikeampaa perustella itsellemme lisäinvestointeja samalla tavalla. Henkilöstöön liittyvät investoinnit löytyvät kuluriviltä, kun taasen asiakkaiden kohdalla on kyse myynnin hankkimiskustannuksista tai markkinoinnista. Siellä eurot häviävät massaan ja päätöksentekomme monesti on enemmän tunnepohjaista kuin järkipohjaista.

Monien menestyvien yritysten taustalla on kova panostus henkilöstön hyvinvointiin. Esimerkiksi Whole Foods Marketsin perustaja John Mackey pohjasi yrityksen arvon rakentamisen liikeidean lisäksi henkilöstön arvomaailmaan ja hyvinvointiin. Yritys valittiin 18 vuotta peräkkäin Top100-työpaikaksi Yhdysvalloissa. Samalla yritys kasvoi yhden toimipisteen kaupasta yli 80 000 henkeä työllistäväksi yritykseksi, jonka arvo on yli 15 miljardia dollaria.

Ylpeät työntekijät tuovat ylpeitä asiakkaita.”

Yritykset jotka panostavat henkilöstön hyvinvointiin ja viihtyvyyteen saavat yleensä myös asiakkailtaan arvostusta. Tyytyväiset työntekijät palvelevat asiakkaitaan paremmin ja tämä näkyy tulosrivillä selkeästi. Tuottavuus paranee, jolloin investoinnit tuovat parempia tuloksia. Jos työntekijät ovat vuosien päästä yhtä tai jopa enemmän innoissaan kuin ensimmäisenä työpäivänä, voit vain kuvitella millaisia tuloksia ammattimainen motivoitunut porukka saa aikaan.

Kysy itseltäsi tai esimieheltäsi millaisia tuloksia firmanne pystyy saamaan, jos lisäätte ensi vuodelle henkilöstön hyvinvointiin panostettavia euroja 10 prosentilla? Mitä kaikkea tekisitte eri lailla. Jos näitä asioita miettii porukassa, tulee siitä samalla yhteisille kahvihetkille erittäin motivoiva ja tuloksia tuova harjoitus. Jakakaa parhaita ideoita Twitterissä ja sitä kautta saatte myös hyvää hyötyä markkinoinnillisestikin. Ylpeät työntekijät tuovat ylpeitä asiakkaita.

Aslak de Silva on puhuessa punnertava, kolmella kielellä kansainvälisesti esiintyvä, myynnin ja markkinoinnin puolesta puhuja sekä Nordic Business Forumin toimitusjohtaja.