Esports-tapahtumat

Game Expon Telia Esports Seriesin finaalissa yleisöä oli
sekä katsomossa että verkossa. Kuva: Emmi Halmela.

– Esports on valtavan kokoinen viihteen osa-alue, maailmalla katsojaluvut nousevat miljooniin ja pelaajat ovat supertähtiä,  sanoo Brightin projektipäällikkö  Hannu Makkonen.  

Bright on toteuttanut Telia Esport Series -lähetyksiä Game Expo -tapahtumasta Assembly Organizing Oy:lle jo muutamia vuosia. Sarjan toisella kaudella pelattiin Counter Strike: Global Offensive -peliä, jonka finaali järjestettiin Game Expo -messuilla. 

– Pelitapahtuman taltiointi poikkeaa live­urheilun taltioinnista siinä, että sisällön suunnittelussa ei ole fyysisiä rajoitteita perinteisen urheilun sijaan. CS:ää pelataan viisihenkisin joukkuein, eli valittavana on kuvaa kymmeneltä eri tietokoneelta ja lisäksi kuviin liitetään grafiikkaa ja tilastotietoja. Sisällön rakentaminen viihdyttäväksi nopealla temmolla vaatii osaamista, Makkonen sanoo. 

Assembly Studion toteutuksista vastaava Brightin projektipäällikkö  Teppo Rekola suositteleekin esports-lähetyksiä kaikille penkkiurheilun ystäville, sillä peli on erittäin viihdyttävää katseltavaa, jossa tapahtuu koko ajan.

Great Place to Work®  

Great Place to Work® palkitsee Suomen 50 parasta työpaikkaa vuosittaisessa Suomen parhaat työpaikat -gaalassa. Bright on ollut jo usea­na vuonna peräkkäin toteuttamassa gaalan teknistä suunnittelua sekä tuotantoa. Brightin tiimistä vastasi projektipäällikkö Hannu Hautalahti. Hänen mukaansa gaala edustaa perinteistä yritystapahtumaa, jossa tapahtumatila muunnetaan tapahtuman ilmeen mukaiseksi esitystekniikan keinoin ja hallinnoidaan suuri määrä erilaista esitysmateriaalia yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Tapahtuman tuotannosta vastasi Great Place to Work yhdessä Management Events Studion kanssa.

Visual45

Juha Tapion jäähallikonsertissa lediseinien videokuvaa
käsiteltiin sävyttämällä. Kuva: Henri Juvonen.

Visual45 on Brightin visuaalisen suunnittelun ja sisällöntuotannon yksikkö.

– Your story. Our Magic. -slogan kertoo oleellisen Visual45:n toiminnasta, tiivistää liiketoimintayksikön vetäjä Ossi Luoto. Asiakkaalla on tarina, tunnelma, viesti tai ajatus, jonka hän haluaa tilaisuuden osallistujille välittää. Visual45:n tiimillä on asiantuntijuus sen välittämiseen.

– Yleisön näkökulma ja tapahtuman viesti ovat meillä aina keskeisiä. Kaikkien pitää kokea, nähdä ja kuulla esitys yhtäläisesti istumapaikasta riippumatta.

Artistia auttamassa

Mikko Linnavuori ja Eero Helle. Kuva: Jan Trygg.

– Visuaalisen suunnittelun ja teknisen kokonaisuuden tarkoitus ei ole asettaa rajoja vaan tukea artistia antamaan parhaimpansa ja vahvistaa sisältöä, sanoo Visual45:n Creatiave Director Eero Helle.

Creative Director Mikko Linnavuori on työskennellyt vuosia muun muassa Paula Vesalan ja Lauri Tähkän kanssa. Vesalan konserttikiertueen ja areena-konserttien screen-sisältöjä varten kuvattiin paljon materiaalia etukäteen. Videoihin luotiin aivan oma maailmansa ja omia hahmoja. Artistin visuaalinen identiteetti syntyy ajan kanssa, suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti.

– Artistin ei tarvitse osata itse kaikkea, vaan tarjolla on apuvoimia. Vesalankin kanssa visuaa­lisuutta on mietitty alusta asti kimpassa, Linnavuori sanoo.

Esityksen visualisoinnin lähtökohtana on artistin oma ilmaisu: Esimerkiksi Lauri Tähkän keikkojen visuaalisuus nojaa perinteiseen rock-estetiikkaan, ja sekä bändi että tekniikka toimivat hyvinkin luomumeiningillä.

Toisaalta jos esityksessä on mukana tanssijoita tarkkoine koreografioineen, koko esitys voidaan sitoa joko kokonaan tai osittain aikakoodiin, jossa kaikki tapahtuu sekunnilleen ennalta määrättyyn aikaan.

– Areena-luokan konserteissa käytetään nykyään paljon isoja kuvapintoja, jotka palvelevat kah­dessa tarkoituksessa; toistavat videokuvaa lavan tapahtumista ja ovat visuaalisia elementtejä, jotka kuvittavat esitystä elävällä kuvalla ja grafiikalla.

Juha Tapion konsertissa lavan takana olevat lediseinät olivat yksinomaan informaatiokäytössä, mutta kuvaa käsiteltiin livenä eri tavoin.

Bright Studiot

Vesala - Hartwall Arena. Kuva: Antti Rastivo.

Brightilla on Suomessa neljä studiota ja Ruotsissa sekä Norjassa yksi. Niissä voidaan toteuttaa erikokoisia hybridi- ja virtuaalitapahtumia, joissa vieraat voivat osallistua tapahtumaan ja verkostoitua interaktiivisesti verkon kautta. Tarvittava tekniikka ohjaamoineen ja lämpiötiloineen on valmiina, joten itse tapahtuman tekninen toteutus on tehokasta. Green screen- ja XR-teknologioiden ansiosta lavasteita ei tarvitse rakentaa, vaan asiakkaan ilmeeseen ja viestiin sopivat taustat tehdään tietokoneella. Valmiiden studioiden lisäksi pystymme rakentamaan uusia ja eri tarpeisiin skaalattuja kuvauspaikkoja virtuaalisiin tapahtumiin nopeallakin aikataululla vaikkapa asiakkaan omiin tiloihin.

Bright Studiot.

Ota yhteyttä, niin autamme sinua rakentamaan parhaan mahdollisen toteutuksen!

info.fi@brightgroup.com

+358 10 201 5000

www.brightgroup.fi

@brightfinland

www.visual45.com

@visual45