Brändi-imago rakentuu Instagramissa

Instagram on sosiaalisen median kanavista visuaalisin tarinankerronnan väline. 400 miljoonaa aktiivista kuukausikäyttäjää takaa kanavan jatkuvan kasvun, vaikka uusia pikaviesti- ja suoratoistopalveluita  syntyy koko ajan lisää.

Yhä useampi yritys lähtee luomaan visuaalista brändikuvaa Instagramin avulla. Sovelluksen käyttäjät ovat muihin sosiaalisen median kanaviin verrattuna sitoutuneempia, mikä mahdollistaa Instagramia käyttävien yritysten pääsyn vielä lähemmäs asiakasta.

Instagramista on tullut niin toimiva markkinoinnin työväline, että maailmalla yhä useampi brändi hoitaa kaiken markkinointinsa sisältömarkkinoinnin muodossa Instagram-ammattilaisten kanssa.

Hyvä kuva herättää tunteita ja unelmia

Vanha sanonta ”hyvä kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” pätee Instagramissa. Siellä laatu on aina määrää tärkeämpi, sillä kyseessä on asiakkaille tarjottu visuaalinen elämys. Instagram-tilin kuvamaailman on myös tärkeää olla yhtenäinen, ikään kuin pieni taidegalleria brändistäsi.

Kun lataat kuvia Instagram-tilille, mieti ensin, onko kuvallasi sanoma. Kertooko se tarinan? Herättääkö se tunteita? Saako se unelmoimaan? Jos mikään näistä kriteereistä ei täyty, kuvalla ei välttämättä ole vaikuttavuutta.

Hyvä kuva ei kuitenkaan yksin riitä, joten kiinnitä huomiota myös kuvatekstiin. Kuvatekstit voivat olla jatkuvaa tarinankerrontaa tai yksittäisiä jaettuja hetkiä.

Kuvatarinoita Instagram-ammattilaisen avulla

Instagram-ammattilaisten apua voi käyttää uusien teemojen ja kampanjoiden lansee­raukseen tai vaikka hetkelliseen kanavan ylläpitoon. Pidemmän päälle kuitenkin yrityksesi ja brändisi tarinaa kertovat parhaiten yrityksesi edustajat.

10 INSTAGRAM-TILIÄ INSPIRAATIOKSI

Yritykset

@grandhotelstockholm: Esittelee tukholmalaisen luksushotellin elämää houkuttelevalla tavalla.

@fourseasons: Maailmanlaajuisen luksushotelliketjun kuvat saavat haaveilemaan matkoista maailman ympäri.

@danielwellington: Kellobrändin tyylikkäästi toteutettua ja hauskaa tuotesijoittelua.

@lornajaneactive: Australialainen fitnessbrändi, jossa onnistunutta tuotesijoittelua ja hyvin luotu brändi-ilme. Esittelee fitnessmaailmaa pelkän tuotemerkin sijaan.

@lonelyplanet: Esittelee inspiroivin kuvin ja selkein tekstein kiinnostavia matkakohteita.

 

Instagram-ammattilaiset

@omarelmrabt: Valokuvaajan ja digiammattilaisen yhtenäisen väriteeman mukaisia kaupunkikuvia.

@kpunkka: Suomen seuratuin instagrammaaja esittelee tilillään henkeäsalpaavia luonto- ja eläinkuvia.

@idafrosk: Norjalainen Ida tekee ruoasta taidetta tyylikkäällä tavalla.

@alexadagmar: Lifestylebloggaajan arkea; tyylikkäitä kuvia yksityiskohdista, kodin sisustuksesta ja hotellimajoituksista.

@ihavethisthingwithfloors: Suuren suosion saavuttanut tyttö jakaa samanlaisia kuvia lattioista ympäri maailmaa. Esimerkki toimivasta teeman toteuttamisesta.

 Kirjoittajan yritys, Pieni Ideapuoti, tuottaa vaikuttavia viestinnän sisältöjä matkailu-, elämys- ja hyvinvointialan yrityksille. Yritys tuottaa Instagram-strategioita ja -kampanjoita instagrammaajien Konsta Punkan, Omar El Mrabtin ja Veera Papinojan kanssa.