Blogi: Kriisissä valintamme punnitaan

Voisi kuvitella, että nyt akuutissa selviytymistaistelussa vastuullisuusasiat painuvat taka-alalle. Varmasti osin näin onkin, mutta jos ajatellaan mitä vastuullisuus tarkoittaa, on nyt jos koskaan sille oikea aika. Miten pidämme huolen työpaikoista ja liiketoiminnan jatkumisesta? Miten huolehdimme yhteiskunnan heikoimmista? Miten valmistaudumme toiminnan käynnistämiseen niin, että se on asiakkaillemme turvallista?

Me valmistelimme juuri ennen koronakriisiä ensimmäistä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista vastuullisuusraporttiamme. Tässä työssä olemme kansainvälisesti etujoukoissa. Työ oli paitsi haastavaa, myös erittäin silmiä avaavaa. Nimenomaan siksi, että voimme valinnoillamme ja toiminnallamme vaikuttaa niin moneen eri asiaan. Miten suomalainen yritys voi esimerkiksi vastata vedenalaisen elämän suojeluun tai rauhan edistämiseen? Tuntuu aluksi kaukaa haetulta, mutta niin tuntui koulujen ja maan rajojen sulkeminenkin ennen koronaa.

Uskon, että tuore raportointityömme siivitti meidät nopeasti pohtimaan sitä, miten voimme huolehtia asiakkaidemme turvallisuudesta sitten, kun tapahtumien aika taas koittaa. Valmistaudumme tulevaan tapahtumastarttiin ennakoivasti ja käymme läpi asiakkaidemme tapahtumapolun yksityiskohtia myöten. Tarkastelussa ovat mm. tarjolla olevat hygieniatarvikkeet ja -palvelut, suojaetäisyydet ja tehokas tiedottaminen. Pohdimme myös uudenlaisia keinoja. Varataanko esimerkiksi riskiryhmille oma tunti messupäivän aluksi? Pystyisimmekö tiedottamaan kävijävirroista reaaliajassa ja siten myös ehkäisemään ruuhkaantumista?

Kun koronarajoituksia aikanaan puretaan ja tapahtumia taas päästään järjestämään, ei maailma todennäköisesti ainakaan heti näytä aivan samalta kuin ennen. Tapahtumia kuitenkin tarvitaan ja kaivataan kipeästi, sen ovat asiakkaamme kertoneet meille monin eri tavoin. Omilla toimillamme haluamme varmistaa, että tapahtumiin on turvallista tulla sitten, kun taas on tapahtumien aika.

Tuore vastuullisuusraporttimme löytyy täältä.

Kirjoittaja Maria Mroue työskentelee markkinointi- ja viestintäjohtajana Helsingin Messukeskuksessa.