Baltian ilmaherruuden haltija hamuaa kasvua

Jan Nyholmilla on aihetta hymyyn. Hän vastaa Riiassa päämajaansa pitävän Air Balticin toiminnasta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Yrityksen seitsemästä miljoonasta vuosittaisesta matkustajasta noin 12 prosenttia tulee Nyholmin vastuualueelta.

– Tänä vuonna syyskuuhun mennessä pääsimme 3,87 miljoonaan matkustajaan. Silti Jan Nyholm myöntää, että kyseessä on herkkä ala. Lentoala elää turbulenssissa. Ilmastopuheiden vaikutukset eivät ole kuitenkaan näkyneet Air Balticin asiakasvirrassa. Päinvastoin.

– Viisi vuotta meillä on ollut pelkkää nousua. Vuosina 2017 ja 2018 meidät valittiin maailman täsmällisimmäksi markkinajohtajaksi globaalisti, Euroopan johtajaksi tänä vuonna ja globaaliksi kakkoseksi heti pienen eteläamerikkalaisen lehtoyhtiön jälkeen.

Suosio perustuu sujuviin jatkolentoyhteyksiin. Lentoja lähtee kolmesta Suomen kaupungista edelleen Riian kautta lopulliseen päämäärään. Suomesta aamutuimaan lähtevillä koneilla on mahdollista olla lähes jokaisessa Euroopan pääkaupungissa ennen kello yhdeksää.

– Välilasku on mitoitettu niin, että vaihtoaika on minimissään 45 minuuttia ja pisimmillään kaksi tuntia.

Monipuolisten mahdollisuuksien ansiosta yritysten johto onnistutaan sijoittamaan kahdelle, jopa kolmelle eri lennolle.

– Nämä saattavat tuntua pieniltä asioilta, mutta asiakkaat arvostavat siirtymien mutkattomuutta ja vaihtoehtojen mahdollisuutta.

Air Baltic on onnistunut kustannustehokkuudessaan. Lentokalusto on ollut toimiva, mutta sitä uudistetaan nyt. Kalustoa on sen verran, että siitä voidaan irrottaa myös yksityiseen käyttöön kone, jos tarve vaatii.

– Jos asiakkaalla on esimerkiksi sellainen tarve, että se täyttäisi reittikoneen kokonaan, voi miettiä, mitä vaihtoehtoja on käytössä. Neljän tunnin matkaa tyhjänä en myy molempiin suuntiin, mutta Itämeren ympärillä koneen vuokraaminen kokonaan on jo hinnallisesti järkevää.

Air Baltic tähtää 15 miljoonaan matkustajaan vuoteen 2025 mennessä.

Julkaistu Evento-lehdessä 6/2019.