Aslak de Silva: LinkedIn-mainonta tehokäyttöön

Yrityksemme on toiminut Ruotsissa vuodesta 2016 ja tavoitteenamme on ollut hakea asiantuntijapositiota markkinassa. Tukholmassa aamupalaseminaarit ja verkostoitumistapahtumat ovat suosittuja, ja ne alkavat monesti jo aamuseitsemältä. Tilaisuudet alkavat vapaamuotoisella 30 minuutin verkostoitumisella mitä seuraa noin tunti asiantuntijapuheevuoroja. Lopuksi on vielä puolentunnin vapaampi keskustelu.

Olemme suhteellisen tuntematon toimija, joten tilaisuutemme ei houkuttele ihmisiä paikalle. Keväällä järjestimme tapahtuman, jossa teemana oli työhyvinvoinnin edistäminen työpaikalla. Palkkasimme puhujaksi Ami Hemvikenin, joka on Ruotsin Vuoden puhuja 2016.

Teimme LinkedIniin kohdennetusti sponsoroituja postauksia, joilla nostimme kuuden viikon ajan esiin hyvinvointiteemoja Naavan tuottaman hyödyn näkökulmasta. Aloitimme kevyemmällä ”Luonto työhyvinvoinnin mahdollistajana” – sisällöllä, jonka jälkeen menimme syvemmälle ”Päänsärky yleisin vaiva toimistolla – Naavat vähentävät työntekijöiden oireita todistetusti 17 %” -aiheella. Ohjasimme ihmiset lukemaan lisätietoa verkkosivuiltamme. Tämän pohjalta jatkoimme re-targeting-mainontaa myös muissa sosiaalisissa medioissa.

Noin kuukautta ennen tilaisuutta lähetimme tapahtumaan LinkedIn Inmail -kutsun päättäjäkohderyhmälle. Samalla lähetimme myös linkityksiä kiinnostaviin sisältöihin ja jatkoimme puhujien (toisena puhujana minä) nostamista esiin ja promoamista. Olimme poimineet myös sähköpostiosoitteita ja laitoimme myös kutsuja sitä kautta. Aktivoimme lisäksi olemassa olevia asiakkaita ja pyysimme heitä mukaan tilaisuuteen.

Tapahtuman investointi on euroissa saatu jo moninkertaisesti takaisin.”

Jatkoimme sisältöjen promoamista tilaisuusviikolle asti ja onnistuimme saamaan 50 hengen tilaisuuden täyteen etukäteisilmoittautumisilla. Palaute oli erinomaista ja moni totesi, että heistä tuntui tilaisuuden olevan sellainen, johon on panostettu, sillä mainontaa näkyi joka puolella.

Saimme paikalle haluamaamme kohderyhmää ja sellaisia päättäjiä, alkaen pörssifirmojen päättäjistä, joita emme ole muilla tavoilla saaneet kiinni. Ostetun median budjettimme oli muutamia tuhansia euroja ja puhujapalkkion sekä tarjoilujen kanssa kokonaiskustannukset jäivät alle 10 000 euron.

Kirjoitimme tilaisuuden sisällöstä blogin, jonka julkaisimme samana päivänä ja jaoimme suoraan osallistujille sähköpostilla. Nostimme sen esiin LinkedInissäkin samalle kohderyhmälle, jotta he näkivät millaista sisältöä tilaisuudessa oli. Teimme lisäksi puhujien kanssa lyhyet videot pääpointeista ja kohdensimme ne mainontana viikon päästä samalle kohderyhmälle. Nämäkin jaoimme myös osallistujille. Saimme tästäkin erinomaista palautetta ja oli merkittävästi helpompi jatkaa keskusteluja tulevien asiakkaiden kanssa.

Tapahtuman investointi on euroissa saatu jo moninkertaisesti takaisin. Saimme paikalle päättäjiä yrityksistä, joita on perinteisin myynnin keinon vaikea tavoittaa ja varsinkin päästä myymään heille kasvokkain. Nykyään aamupalaseminaarit ovat meille säännöllinen malli laajentaa verkostoja ja kerätä myyntiliidejä.

Aslak de Silva on puhuessa punnertava, huomiota herättävän raikkaan pohjoismaisen metsänpuhtaan sisäilman kansainvälinen lähettiläs, Naavan Chief Revenue Officer.