Aslak de Silva: Arjen askareiden vähentyminen parantaa työhyvinvointia

Oletko koskaan tuntenut pahaa mieltä tai että huijaat työnantajaasi, kun hoidat yksityisasioitasi työajalla?

Minä ainakin koin näin ennen kuin tajusin, että asiat eivät ole mustavalkoisia. On nimittäin mahdollista jopa parantaa työhyvinvointia ja -tehoa, kun samalla vähentää omia arjen kiireitään.

Iso herätys itselleni oli, kun nuorin tyttäreni syntyi reilu vuosi sitten ja vaimollani oli raskas työ hoitaa kahta lasta kotona yksin sillä aikaa kun itse tein pitkiä päiviä töissä. Siihen päälle kun ajatteli, että olisi tärkeää myös itse olla hyvässä kunnossa, jotta jaksaa molemmilla rintamilla, niin kellosta rupesi loppumaan tunnit.

Olin jo aiemmin opetellut tekemään omat treenini silloin, kun vanhempi tyttäreni osallistui taitoluistelu- tai telinevoimisteluharjoituksiin, mutta toisen lapsen mukaan tuleminen toi meille kaikille lisätehtäviä. Ryhdyin pitämään perjantaisin etäpäiviä, jolloin hoidin paljon puhelinpalavereja. Samalla onnistui ruoanlaitto, pyykinpesu ja joskus jopa imurointi kotona. Itselläni keskittyminen paranee, kun teen samalla jotain, joten tämä toi mielestäni myös työnantajalle enemmän arvoa.

Mukavaa oli myös käydä vaunukävelyillä tai kantaa kantorepussa tytärtä, kun käveli luonnonpuistossa puhelinpalaverien aikana. Tässä sai samalla itselle liikuntaa ja raitista ilmaa ja ennen kaikkea autettua vaimoa antamalla hänelle pieni breikki keskellä päivää.

Esimiehenä olen pyrkinyt viemään ajatusta eteenpäin organisaatiossani. Ei ole mitenkään väärin viedä vaatteita pesulaan kesken työpäivän – silloin voi ottaa mukaan kollegan ja pitää palaveria siinä samalla. Kannustan aina kävelypalavereihin ja itse pidän mielelläni kaikki kahdenkeskiset palaverit kävellen. Saadun liikunnan lisäksi keskustelu on usein parempaa ja ajatukset kulkevat muutenkin hyvin. Muistiinpanot saa kirjattua kännykkään ja vaikka haettua yhdessä kahvit toimistolle. Erityisesti jos jonkun pitää täyttää toimiston jääkaappia, niin samalla vaivalla hoituu tällaisetkin askareet. Näin kenenkään muun ei tarvitse erikseen lähteä niitä hakemaan kesken työpäivän ja muut voivat keskittyä tärkeämpiin työtehtäviin.

Itselle tällaisilla muutoksilla on ollut suuri merkitys työhyvinvoinnin kannalta. Nykyaikana työ- ja vapaa-aika eivät eroa toisistaan juurikaan, jolloin asioiden tehokkaalla hoitamisella on vaikutusta molempiin. Kun asiat rullaavat arjessa hyvin, saa työssäkin paljon arvokasta aikaan. Mikä ilmeisesti työhyvinvoinnin alkuperäinen tarkoitus onkin. Olisiko sinulla jotain pieniä juttuja, joilla voisit parantaa hyvinvointiasi molemmilla osa-alueilla, jos vaan uskaltaisit niin tehdä?

 

Aslak de Silva

Aslak de Silva on puhuessa punnertava, kolmella kiellellä kansainvälisesti esiintyvä, myynnin ja markkinoinnin puolesta puhuja sekä Nordic Business Forumin toimitusjohtaja.