Alisa ja Yoad Mick: "On opettavaista myöntää itselleen, ettei tiedä mistään mitään"

Alisa ja Yoad Mick jättivät taakseen Israelin kukoistavan start up -kentän. Edessä aukesi suomalaisversio, joka on kiinnostava, mutta vasta orastavassa vaiheessa. Parissa vuodessa erityisesti kestävän kehityksen ratkaisut ovat tehneet pariskuntaan vaikutuksen.

Yoad Mick

Perustaja, The North Mix oy

Vaimoni Alisa on suomalainen, vaikka hän on syntynyt Israelissa. Kun muutimme Suomeen kaksi vuotta sitten, ainoa verkostomme olivat Alisan sukulaiset.

Keskustelin maahan vasta muutettuani erään suomalaisjohtajan kanssa, joka neuvoi minua varmistamaan, että minulla on kunnon suosittelijat. Huojentuneena sanoin, ettei ole hätää, meillä molemmilla Alisan kanssa on erinomaisia suosittelijoita lukuisista globaaleista yrityksistä, joiden kanssa olemme työskennelleet. Toimitusjohtaja katsoi minua alta kulmien ja varmisti painottaen, onhan minulla myös suomalaisia suosittelijoita. Miten olisi voinut olla? Olimme vasta muuttaneet tänne.

Israelissa meillä oli menestyksekkäät urat. Oma taustani on mainostoimiston luovalla puolella, josta myöhemmin siirryin markkinointitehtäviin. Sittemmin brändinrakentamisesta on tullut intohimoni. Olen työskennellyt isoissa mainostoimistoissa, televisioyhtiöissä, autojen ja peliteollisuuden parissa.

Moni ikäiseni kollega on juuri nyt urallaan nousukiidossa, palkitsevassa toimitusjohtajaputkessa.

Me halusimme muutosta elämään. Tiesimme Alisan kanssa, että mikäli aiomme vaihtaa maata, siihen on ryhdyttävä ennen kuin on liian myöhäistä. Suomeen päädyimme osaltaan siksi, että halusimme tutustuttaa tyttäremme – siinä vaiheessa heitä oli vasta kaksi – suomalaisiin juuriinsa.

Nyt meillä on yhteinen yritys, vaikka aikoinaan vaimoni sanoikin, että mikäli tekisimme töitä yhdessä, varmaankin eroaisimme. Israelissa työskentelimme täysin erillämme – minä markkinointijohtajana, Alisa liiketoiminnan kehitystehtävissä. Suomeen tulo oli jollain tavoin myös henkilökohtaisen elämämme start up -yritys.

Jos muuttoamme tarkastelee yritysmaailmasta kollegan silmin, joku voisi kuvailla sitä vaikka ammatilliseksi itsemurhaksi. Mutta minulle kyse on vaihdoksesta. Kaipasin muutosta niin ammatillisesti kuin muistakin syistä. Meillä molemmilla oli voimakas tarve astua ulos omilta mukavuusalueiltamme.

Meillä molemmilla on myös armeijan upseeritausta. Neljä vuotta armeijassa, kun oma elämä on täysin pysähdyksissä, opettaa paljon. Kuten esimerkillä johtamista. Ei muutosta saa aikaan sillä, että pakottaa tai käskyttää. Pitää toimia niin kuin opettaa. Se pätee yritysten sparraamisessa aivan yhtä lailla kuin isänäkin.

Neljä vuotta armeijassa, kun oma elämä on täysin pysähdyksissä, opettaa paljon.”

Emme tulleet Suomeen kertomaan, mikä täällä on huonosti tai mitä tehdään väärin. Ennemminkin koen, että olemme tuottamassa lisäarvoa. Tässä maassa on paljon erinomaisesti toteutettuja teknologiapuolen hankkeita. Havaitsen kuitenkin useissa start upeissa, että kyseenalaistaminen on jäänyt vähän puolitiehen – on olemassa hyvä tuote, mutta ei ole pysähdytty tarkentamaan sitä, kenelle tuote on tehty ja miksi. Suomessa on niin paljon potentiaalia.

Ajatukseni on se, että maailmalla minulle on kertynyt sellaista osaamista, erityisesti brändäämisen ja markkinoinnin saralta, joka tuo lisäarvoa yrityksille, joiden kanssa työskentelemme. Tapani on haastaa sitä perinteistä ajatusmallia, mindsetiä, jolla asiat on tavattu hoitaa. Suomessa ajattelu on yleensä aika tuotekeskeistä.

Minä haastan asiakkaitani pohtimaan toimintaansa brändin kannalta. Parhaimmillaan brändi voi olla kuin yrityksen kompassi. Se saattaa lopulta vaikuttaa jopa siihen, miltä tuote tuntuu asiakkaan kädessä. Minä en sano, miten asia kuuluisi hoitaa, vaan autan asiakastani kirkastamaan ajatusta siitä, miten hän saa loppukäyttäjän ymmärtämään tuotteen tai innovaation arvon. Brändin avulla asiakaslähtöinen mindset pystytään sisällyttämään jo kehittelyvaiheessa olevaan tuotteeseen, mikä se ikinä onkaan.

Muutama viikko sitten 10-vuotias esikoisemme tiedusteli, onko maapallo varmasti ok, kun hän on aikuinen. Ei minulla ollut antaa hänelle vastausta. Sen tiedän, että yksin en pysty ilmastoa pelastamaan. Mutta ajattelen, että voimme valita, minkä eteen työskentelemme.

Suomalainen start up -kenttä ja erityisesti sen kestävän kehityksen ja kierrätystalouden ulottuvuudet ovat todella kiinnostavia. Kun yritys työskentelee vaikuttaakseen siihen, mitä tulevaisuudessa tehdään ja miten asioita voidaan jatkossa tehdä ekologisesti kestävämmin, jopa puhtaammin, haluan yrityksen menestyvän. Siinä ollaan sellaisen yhteiskuntavaikuttamisen äärellä, että haluan olla mukana viemässä innovaatiota maailmalle.

Alisa Mick

Perustaja, The North Mix oy

Israel on suomenkaltainen, pieni maa, jossa oppii helposti tuntemaan kaikki oman alansa ihmiset. Kun saavuimme Suomeen, aloimme alusta, ihan nollasta. Tutustuimme ihmisiin. Tapaamisia tapaamisen perään. Iltaisin saatoimme Yoadin kanssa vaihtaa tapaamiemme henkilöiden yhteystietoja, kun koimme että toisen olisi syytä tavata tietty ihminen.

Kaksi vuotta sitten perustimme yrityksemme. Aloin luomaan uraani ikään kuin uudestaan. Totta kai sekin on haaste, että muuttaa uuteen maahan. Se on myös inspiroiva mahdollisuus. On hyvin opettavaista myöntää itselleen, ettei tiedä mistään mitään. Toisinaan sekin on täysin OK.

Minä työskentelin Israelin start up -skenessä. Suomeen saavuttuani minulle usein sanottiin, että kannattaa hyödyntää minussa olevaa suomalaista dna:ta, joka on kuitenkin höystetty israelilaisella kokemuksella. Ehkä myös se, että puhun suomea – vaikkakin vanhemmiltani oppimaani, aavistuksen vanhahtavaa kieltä – on toiminut jonkinlaisena jäänmurtajana.

Yhä vielä meitä molempia ilahduttaa valtion ja kuntien voimakas tuki suomalaisessa yritystoiminnassa. Meille se on aivan uutta. Olen tehnyt kiinnostavia projekteja Sitran kanssa. Meillä oli esimerkiksi yhteinen hanke, jossa vietiin Israeliin ideaa kestävästä kehityksestä jokapäiväisessä arjessa.

Totuus on nimittäin se, että omakin arkemme muuttui ekologisesti Suomessa. Luovuimme luontevasti autosta. Mutta kotitalousjätteen lajitteleminen! Kyllä se Israelissa teoriassa hallitaan, mutta eihän sitä kukaan tee. Ei tosin ole kunnollista infrastruktuuriakaan. Helsingissä Yoadilla menee kymmenen minuuttia, kun hän lajittelee roskia kerrostalomme kierrätyspisteessä.

Tällaisessa ajattelussa, kuten roskien lajittelussa, Suomi näyttäytyy meille todellisena edelläkävijänä. Sen tyyppistä ajattelua, mindsetiä, haluamme auttaa viemään maailmalle.

Työskentelen paljon yhteistyössä Helsinki Business Hubin kanssa. Se tekee työtä suomalaisten yritysten ja sijoittajien kanssa. Yrityksemme auttaa yhdistämällä israelilaisia yrityksiä Suomeen ja päinvastoin. Eräässä projekteistamme yhdistin israelilaisia start up -yrityksiä Suomeen totetuttamaan pilotointeja Helsingissä. Nyt muutama niistä toteutuu Jätkäsaaren alueella.

On hyvin opettavaista myöntää itselleen, ettei tiedä mistään mitään.”

Kaksi vuotta uudessa maassa on ollut opettavaista aikaa. Hetkittäin kuitenkin tajuaa, miten paljon olemme saaneet aikaan. Uskon, että seuraavan parin vuoden aikana pystymme edistämään myös pitkäaikaista suunnitelmaamme, eräänlaista kansainvälisyyden yrityskiihdyttämöä suomalaisille start up -yrityksille.

Tässä maassa on kiinnostavia firmoja, jotka työskentelevät kiertotalouden ja ilmastomyönteisten ratkaisujen puolesta. Etsimme start uppeja, jotka jakavat kanssamme samantapaiset arvot, toteuttavat kiinnostavia vastuullisia ratkaisuja, ja joilla on mahdollisuus menestyä maailmanlaajuisesti. Haluamme yhdistää uskomattomat suomalaiset tekniset innovaatiot start uppien sisäänrakennettuun haluun menestyä.

Tarkastelemme Yoadin kanssa yrityksiä hieman eri näkökulmista. Mieheni miettii brändiä pitkälti loppukäyttäjän houkuttelemisen kannalta, minä taas pohdin vahvemmin organisatorisia ratkaisuita, keiden kanssa yrityksen kannattaisi tehdä yhteistyötä. Olemme molemmat hyvin ihmislähtöisiä tekijöitä. Ehkä ajatus siitä, että aina miettii, mitä hyötyä meistä voisi jollekin olla, miten voin olla sinulle avuksi, on sitä israelilaisuutta.

Julkaistu Evento-lehdessä 2/2020.

Sulje mainos Tilaa Evento