Akun Tehtaan Aku Syrjä: Sisällöt tarvitsevat tekniikkaa ja tekniikka sisältöjä

Kun Eppu Normaalin soittolaitteet täyttivät autotallin toisensa jälkeen, tuli vanhasta biisistä enne ja rumpalista tehtailija. Tätä nykyä Aku Syrjän johtama tapahtumatekniikkayritys on täysi-ikäinen, ja kuten elämänvaiheeseen kuuluu, on sillä edessään paljon uutta ja innostavaa.

On onnellisten tähtien alla näin

Tarpeetonta olla allapäin

Sen jo varhain huomasimme

Kun Akun tehtaan perustimme

Eppu Normaali syntyi Ylöjärvellä vuonna 1976, kun Syrjän veljekset, Aku-serkku ja pari heidän kaveriaan alkoivat soittaa rokkia. Poliisi pamputti, uraani halkesi, ja orkesterin kolmas levy, Akun tehdas, myi kultaa. Pian murheellisten laulujen maassa jupistiin riimit, joista tuli osa suomalaista musiikkihistoriaa.

Kesällä 2021 Eppujen rumpali Aku Syrjä istuu tehtaansa terassilla ja ryystää kahvia. Tampereen raja on kivenheiton päässä, mutta mies ei ole lähtenyt Ylöjärveltä, eikä Ylöjärvi miehestä.

Rumpujen paukuttamisen ohella Syrjä on ollut vuodesta 2003 lähtien tapahtumatekniikkaan erikoistuneen Akun Tehtaan toimitusjohtaja.

– Idea tämäntyyppisestä toiminnasta tuli vuosituhannen vaihteessa, kun keikkatahti rauhoittui ja yhtye alkoi vuokrata tekniikkaansa ajoiksi, jolloin ei sitä itse tarvinnut. Jotain taisimme siinä vaiheessa tietää jo tapahtumistakin, Syrjä myhäilee.

Ylöjärven kunnalta lähdettiin kysymään, löytyisikö tekniikkavarastolle tyhjää teollisuustilaa.  Yrityspalvelujohtaja painoi sormen kartalle ja sanoi, että rakentakaa tuohon.

– Kun tonttikauppa oli tehty, vein kunnanjohtajalle kuvat, että tältä se sitten näyttäisi. Hieman myöhemmin käärö palautui, ja päälle oli kirjoitettu Akun Tehdas.

Nimi jäi.

Toiminta oli ensi alkuun pienimuotoista. Syrjä kuitenkin houkutteli tiloihin myös muita alan toimijoita, sillä porukalla oltaisiin isompia ja päästäisiin isompien tuotantojen pariin. Pian pelikenttä laajeni kattamaan koko Suomen.

Täysi-ikäiseksi kasvanut Akun Tehdas on tätä nykyä kymmenkunnan yrityksen koti. Pääpaino on tapahtumatekniikan suunnittelulla ja tuotannolla, mutta saman katon alta löytyy myös musiikkistudioita sekä televisio- ja elokuva-alan toimijoita. 

– Liikeideamme on hyvin yksinkertainen. Sisällöt tarvitsevat tekniikkaa ja tekniikka sisältöjä. Tällä tämä on toiminut, Syrjä summaa.

Yhdistystoiminnasta jättibisnekseksi

Miksi annoimme kasvaa tukkien

Miksi soitimme kera kukkien

Miksi sellaisia kysytkin

Nythän meistä tykkäävät hämytkin

Ensi alkuun Eppujen kamat lastattiin Popedan ja Yön keikkabusseihin. Ei aikaakaan, kun tuotantoja väsättiin jo maan suurimmille festarilavoille.    

Syrjä toteaa festivaalibisneksen muuttuneen kymmenen viime vuoden sisällä olennaisesti. Aikanaan paikallinen järjestäjä otti riskin ja toteutti yhdistyksensä tai yhtiönsä kautta yhtä tapahtumaa kerrallaan. Jos onni ei hymyillyt, jäivät myös kumppanit nuolemaan näppejään.

– Sitten isommat toimijat haistoivat bisneksen. Sanoma osti nipun valmiita festivaaleja, ja saksalaisetkin saapuivat yrityskaupoille. Pori Jazzia, Ilosaarirockia ja Ruisrockia lukuun ottamatta kaikki festarit toimivat nykyään jonkin isomman yrityksen alla. 

Suomen on täytettävä myös maailmantähtien tuotannolliset kriteerit.”

Suuruuden ekonomiaa hyödynnetään muun muassa artistihankinnoissa, minkä ohella uusi toimintatapa näkyy luottotoimittajien kanssa solmittavissa pitkissä yhteistyösopimuksissa.

– Se helpottaa molempien osapuolten elämää. Festivaalibisnes on sitä paitsi palvelu- ja luottamusbisnestä parhaimmillaan. Pelissä on monta lavaa, kymmeniä rekkoja ja tarkkaan sovitut aikataulut. Homman täytyy toimia, eikä selityksille ole sijaa.

Tekniikkakin on tänä päivänä toista kuin ennen. Digitalisaatio on lisännyt sen määrää ja mahdollistanut näyttävyyden, joka kasvaa vuosi vuodelta.

– Toteutuksen pitää olla samanlainen Suomessa ja maailmalla. Sitä vaatii yleisö, mutta Suomen on täytettävä myös maailmantähtien tuotannolliset kriteerit. Tekniikan ja osaamisen on pakko olla ajan tasalla.

Se taas synnyttää jatkuvan kouluttautumisen tarpeen – ilmiö, josta kielivät tehtaan tiloissa haastatteluhetkellä lojuvat maastonvihreät selkäreput. Puolustusvoimien varusmiessoittokunta on vallannut studion ja harjoittelee siellä muutaman päivän päästä striimattavaa verkkokonserttiaan varten. 

– Nopea kehitys on haaste alan oppilaitoksille, joiden resurssit eivät riitä jatkuvasti uusiutuvaan laitteistoon. Siksi me myymme äänipuolen koulutusta Tampereen ammattikorkeakoululle. Korvauksen lisäksi saamme siitä muutakin hyötyä: harjoittelijoita ja heistä kasvavia uusia työntekijöitä.

Rekrytoinnissa Syrjä ei kuitenkaan koskaan katso papereita. Ratkaisevaa on osaaminen.

– Koulu antaa perustaidot, mutta alan huipuksi kehittyminen on kiinni omasta intohimosta ja itsenäisestä tiedon ääreen hakeutumisesta.

Korona testasi nopeuden

Miksi emme sitä häpeä ja peitä

Että teemme pelkkiä lälläreitä

Emme tietenkään siitä paineita ota

Arvostamme näet mummojenkin suosiota

Puolitoista vuotta sitten tehtaallakin alkoi striimattujen keikkojen ja yrityskonferenssien aika. Koronakurimuksesta selvittiin myös television suurtuotantojen, kuten Suomiloven ja Elämäni biisin avulla.

Ensimmäisenä koronakeväänä käyntiin polkaistu Kaikki kotona live oli puolestaan malliesimerkki Ylöjärven nopean toiminnan joukkojen venymiskyvystä.

– Yle innostui ohjelmaideasta perjantaina, ja viikonlopun aikana teimme siitä paperilappukonseptin. Maanantain etäneuvotteluissa ohjelma tilattiin ja kysyttiin, onnistuuko ensimmäinen suora lähetys jo perjantaina.

Onnistuihan se. Visuaalinen suunnittelija piirsi piirtämästä päästyään, ja tiistain tullen ripustajat suuntasivat Ylen studioille Tohloppiin. 

–  En tiedä kenenkään tehneen näin suurta tuotantoa näin lyhyessä ajassa. Yleensä tämän kokoluokan tuotantoja suunnitellaan kuukausikaupalla, Syrjä sanoo yhdessä Aito Median kanssa toteutetusta kokonaisuudesta.

Pandemiatilanteen normalisoituessa edessä lienee yleisörynnäkkö fyysisiin tapahtumiin. Hybriditoteutusten Syrjä ei silti usko häviävän. 

– Korona-aika on lisännyt sekä asiakkaiden että järjestäjien tietoisuutta tekniikan hyödyntämismahdollisuuksista. Samalla laatuvaatimukset ovat kasvaneet: kotikutoisuuden sijaan toteutukselta edellytetään nyt ammattimaisuutta.

Tapahtumien Tampere

Miksi meitä laiskoja laulattaa

Helppo raha ja elämä naurattaa

Meillä oikeus on olla huoleton

Työpaikkamme Akun tehdas on

Tampere on malliesimerkki kaupungista, joka ymmärtää tapahtumien arvon. Lippua on pitänyt pitkään korkealla muun muassa Tampere-talo, jonka tekninen palvelu ja osa teknisestä kalustosta siirtyvät syyskuun alussa Akun Tehtaan omistukseen.

Liiketoiminnallisesti kyseessä on iso palikka: 13 uutta työntekijää kasvattaa tehtaan vakituisen henkilökunnan neljäänkymmeneen.

– Pitkään valmistellun kaupan avulla Tampere-talo pystyy vastaamaan paremmin tapahtumatekniikan jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin. Kun molemmat osapuolet keskittyvät omaan päätoimialaansa, voidaan yhteisiä asiakkaita palvella entistäkin paremmin.

Yksi osa Tampereen onnistunutta tapahtumastrategiaa on Syrjän mukaan kaupungin tapahtumapalveluiden noudattama yhden luukun periaate, joka sujuvoittaa tuotantoprosessia turhaa vaivannäköä vähentämällä. Lisäksi kaupungista on kasvanut pienellä panostuksella elokuvan, draaman ja viihteen keskittymä.

Tampere on malliesimerkki kaupungista, joka ymmärtää tapahtumien arvon.”

– Kolme vuotta sitten käyttöön otettu audiovisuaalisen alan tuotantokannustin mahdollistaa 10–15 prosentin maksuhyvityksen Tampereen seudulla syntyneistä palkka- ja palveluostokuluista. Kannustimen on laskettu palautuvan aluetalouteen noin kymmenkertaisena. Kaupungin johto onkin kiitettävästi oivaltanut, miten paljon av-ala työllistää ja mitä tuotannot merkitsevät kaupungin maineelle ja näkyvyydelle.

Ehkä samasta syystä isoja tapahtumahallejakaan ei enää häpeillen piiloteta laitakaupungille, vaan ne tuodaan joulukuussa avautuvan Uros Live -areenan tapaan rohkeasti paraatipaikalle. Sinnekin av-palvelut ostetaan Akun Tehtaalta.

Muun muassa jääkiekkoareenana palvelevan Uros Liven myötä tehtaan väki pääsee myös lätkän makuun: yhtiö vastaa ensi keväänä Suomessa järjestettävien MM-kisojen audiovisuaalisesta toteutuksesta Tampereella ja Helsingissä.

Heikommalla olisi sydän syrjällään. Tehtailija kuitenkin juo viimeisen kulauksen kahvistaan ja toteaa:

– Ensi keväänä on luvassa iso rytäkkä.

 

Kursivoidut kohdat Eppu Normaalin kappaleesta Akun tehdas.

akuntehdas.fi

Tampere luottaa keskittämiseen

Tampereen kaupungin tapahtumaorganisaatio on etsinyt, tukenut, tehnyt ja koordinoinut kaupungissa järjestettäviä tapahtumia jo kymmenen vuoden ajan.

– Me kerromme keskitetysti, mitä lupia tapahtumaan tarvitaan ja mihin ne saadakseen pitää olla yhteydessä. Tarkoituksemme on nopeuttaa prosessia tapahtuman tuottajan kannalta, sanoo Tampereen kaupungin tapahtumajohtaja Perttu Pesä.

– Vuodet ovat kasvattaneet laajasti ymmärrystä asiantuntemuksestamme. Emme ole kulttuuripalvelu, vaan osa elinkeinopalveluita kaupungin elinvoima- ja kilpailukyky-yksikössä.

Tapahtumien tuoma aluetaloudellinen vaikutus onkin Tampereen seudulla 650 miljoonaa euroa vuodessa. Ketjuun kuuluu itse tapahtuman lisäksi oheispalveluita ravintoloista majoitukseen ja taksipalveluihin.

– Koronan tuoma tapahtumasulku vaikutti suoraan 5 000:een, mutta välillisesti yli 14 000 ihmiseen. Se kuvastaa omalta osaltaan tapahtumien synnyttämää ketjua.

Vuosi 2022 näyttää kuitenkin lupaavalta uuden normaalin aikakaudelta. Tämän vuoden joulukuussa avautuva Uros Live -areena vahvistaa Tampereen Congress & Events Districtiä eli keskustan tapahtumakeskittymää.

– Siellä on kaikki tarpeellinen tapahtumatiloista Suomen toiseksi suurimpaan stadioniin ja tuhansiin hotellihuoneisiin kymmenen minuutin kävelymatkan päässä rautatieasemalta. Uusi raitiovaunu helpottaa liikkumista entisestään, Pesä huomauttaa.

– Jo viimeisen kuuden vuoden aikana tapahtumien määrä Tampereella ja Pirkanmaalla kaksinkertaistui. Uros Livestä odotetaan monien eri tapahtumagenrejen monitoimihallia, joka tuo lisää tasapainoa myös talviseen tapahtumajärjestämiseen.

tampere.fi/tapahtumapalvelut

 

Julkaistu Evento-lehdessä 4/2021.

 

Tilaa Evento!

Tilaa digilehti!

Sulje mainos Tilaa Evento