Suomalainen urheilutapahtumien ja erityisesti suurtapahtumien televisiointiosaaminen on maailman kärkiluokkaa. Lavatekniikan osalta on nähty muutamia suurtoteutuksia, mutta maailmanluokan toteutukset ovat vähissä. Maailmaa kiertävät jättiproduktiot ovat luonnollisesti loistavia oppimisen paikkoja, mutta myös vuosittain järjestettäviä Euroviisuja voidaan pitää ammattilaisten mittatikkuna ja oppimisalustana.

Vuoden 2019 Euroviisuissa esiintymislavan suunnittelun päävastuu annettiin saksalaiselle luovalle tuottajalle, Florian Wiederille. Wieder ei ollut ensimmäistä kertaa vastuussa suuren musiikkitapahtuman lavastuksesta. Herran ansioluettelossa on 16 MTV Awards -lavaa, useampia America's Got Talent- ja Britain's Got Talent -toteutuksia sekä viisi aiempaa euroviisulavaa. Hän on suunnitellut esiintymislavat myös Beyoncén, Jennifer Lopezin ja U2:n maailmankiertueille.

Wiederin mukaan lavaa inspiroi Daavidin tähti. Kolmiomuodon lisäksi lavakokonaisuuteen oli piilotettu muitakin historiaan linkittyviä elementtejä. Aukeavien seinien takaa paljastui 12 suurta paneelia, jotka kuvastivat Israelin 12 alkuperäisheimoa.

Vuoden 2018 Lissabonin lavaan verrattuna suurin muutos oli videoseinien sekä liikkuvan tietokonegrafiikan käytön salliminen. Wiederin apuna massiivisen lavan valaistuksen ja videoseinien toteutuksessa olivat Lightvision-yrityksen asiantuntijat Dakar Azulay ja Ronen Najar. Maailman johtaviin valaistussuunnittelijoihin lukeutuvaa Dakar Azulayta pidetään yleisesti innovatiivisena visionäärinä, jonka käsialaa ovat monen maan suositut TV-show´t ja lavavalaistukset.

Suunnittelijoiden visioiden toteuttamisesta vastasi tänäkin vuonna M&M Production Management. Jo usean vuoden ajan Euroopan yleisradioyhtiö EBU on luottanut yritykseen lopullisessa toteutuksessa.

80 kilometriä kaapelia, 225 ihmistä

Vuoden 2019 Euroviisujen rakentamiseen, valaistukseen ja laitteiden testaukseen kului 21 päivää. Vastaavasti purkamiseen meni vain kolme.

Tapahtuman aikana, harjoituksissa ja kolmessa livelähetyksessä 225 ihmistä ohjasi 250 rekkalastillista tekniikkaa. Kolmen tunnin livelähetyksessä on yli 3 000 ennalta käsikirjoitettua valaistuksen, äänen, videon tai grafiikan muutosta.

Kilpailun historian suurimman lavan keskipisteenä oli 36 metriä leveä ja 12 metriä korkea LED-näyttö, jonka pikselimäärä on hulppeat 17 miljoonaa. Kansankielelle käännettynä näytön koko vastaisi 177 000-tuuman televisiota. Näyttö koostuu 12 pystysuorasta näytöstä, joita oli mahdollista kiertää 180 astetta. Lavan valaistukseen vaadittiin yhteensä yli 80 kilometriä kaapelia.

130 LED-kolmiosta muodostunut rakennelma lavan yllä mahdollisti jokaisen esiintyjämaan lipun esittämisen ennen maan esitystä. Samaan aikaan, kun lippu näkyi sekä yleisölle että televisiokatsojille, esitettiin jokaisen maan postikorttivideo. Postikorttivideon keston eli 40 sekunnin aikana 30-henkinen lavamiehistö vaihtoi kunkin maan esityksen lavasteet paikalleen.

Pyrotekniikan osalta mentiin pidemmälle kuin koskaan aiemmin. Euroviisuissa on aina käytetty sisäpyrotekniikkaa massiivisesti. Tänä vuonna pyrotekniikkaa ja erikoistehosteita käytettiin enemmän kuin koskaan. Show´hun tarvittiin 48 lavaan integroitua liekinheitintä, 20 tulisuihkulähdettä, 18 savusuihkukonetta, kymmenen sumukonetta, kahdeksan suurtehotuuletinta ja kaiken kruunasi jättimäinen kipinöistä muodostuva tuliputous.

Uuden teknologian yllätykset

Entäs sitten ne esitykset? Maailmanluokan lavan ja sen tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntäminen jää jokaisen maan huolehdittavaksi. Daruden ja Rejmanin Look Away -lavashow´n taustalta löytyy koreografi Reija Wäre, puvustuksen suunnittelusta vastasi Jouni Mervas. Lavashow valoineen ja videoineen oli Eero Helteen, Mikko Linnavuoren ja Ossi Luodon käsialaa. Lavastuksen suunnitteli Sanna-Mari Pirkola ja kameraohjauksen Juha-Matti Valtonen. Kovassa porukassa taisteltiin. Lopputuloksen tiedämme.

Espanjan lavastus ja lavashow Euroviisuissa on ollut viime vuosina heikko. Asiaan haluttiin muutos tämän vuoden kisoihin. Espanjan RTVE palkkasi Kreikan lavastusmestari Fokas Evangelinoksen herättämään artisti Mikin La Venda -kappaleen eloon Tel Avivissa. Evangelinoksen luomiin esityksiin ovat tukeutuneet useat viisumaat aiemminkin, mutta halpa hän ei ole: pelkästään visuaalinen suunnittelu maksoi 40 000 euroa.  Evangelinoksen luoma energinen show rakentui videografiikalla viritetyssä talossa tanssivan ryhmän ympärille. Yllätyksenä tanssijoiden seuraksi lavalle ilmaantui tanssiliikkeitä tapaillut ja seinään nojaileva valaistu riisipaperirobotti. Raha ja robotiikkakaan ei auttanut: Espanja kipusi finaalissa vaivaiselle 22. sijalle jättäen taakseen vain neljä maata, mukaan lukien isäntämaa Israelin. 

Illan mahtipontisimman kokonaisuuden oli rakentanut Australia. Paksun lavaa hivelevän savuverhon ja nokkelasti mäpätyn tietokonegrafiikan avustuksella Kate Miller-Heidke leijui uskottavan näköisesti maapallon yllä.

Maltan Michaela matkusti taitavasti mäpätystä akvaariostaan viidakkoon hyödyntäen koko lavan mittaista videoseinää. Venäjän Sergey Lazarevin hyper-realistiset projisoinnit monistivat esiintyjän yhdeksään kaappiin. Azerbaizan oli kantanut lavalle kaksi teollista robottia, joiden tarkoituksena oli piirtää esiintyjän rintaan monikerroksisia sydämiä.

Tekniikka on huipputasollakin äärimmäisen helposti rikkoutuvaa, eikä maailman parhaat asiantuntijatkaan voi varmistaa laitteiden toimivuutta. Tämän saivat tänä vuonna kokea sekä Venäjän että Azerbaizanin edustajat. Aikaisemmin vain lääketieteen tutkimuslaitoksissa testatut hyper-realistiset holografiset projisoinnit, humangrammit, osoittivat haavoittuvuutensa jo harjoituksissa. Finaalissa hologrammit varastivat show´n jumittumalla suihkukohtaukseen. Azerbaizanin lasersydämet näyttivät leikkaavan esiintyjän kahtia innostaen Twitter-kommentoijat suruvalitteluihin.

Pelkästään videoilla ja pyrotekniikalla ei kuitenkaan voitettu – tälläkään kertaa. Voiton vei Hollannin Duncan Laurence. Savuverhoihin piirretyt eteeriset pilvet sopivat yksinkertaisuudessaan dramaattiseen balladiin muodostaen tasapainoisen kokonaisuuden.

Kuitenkin mieleenpainuvin show kisoissa taisi olla legendaaristen viisuesiintyjien Eléni FouréiranVjerka SerdjutškanMåns Zelmerlöwin ja Conchita Wurstin väliajalla esittämä euroviisupotpuri. Nähdäänkö Hollannin Laurence ja Arcade-kappale jatkossa viisupotpureissa – sen näyttää vain aika.

Haaga-Helia amk:n restonomi-opiskelijat opiskelevat myös tapahtumatuotantoa. HH:n lehtorit Pasi Tuominen ja Eeva Puhakainen työskentelevät LAB8 – Palvelukokemusten laboratoriossa, jonka kahdeksan osaa tuottavat uutta ja innovatiivista tietoa ja työkaluja palvelusektorille.

Vuoden innovaationa AromiPRO-gaalassa vuonna 2018 palkittu immersiiviseen kokemukseen keskittyvä The Box on osa LAB8:ia. Muita osia ovat muun muassa EVENT by Haaga-Heliajoka tarjoaa kokonaisvaltaista tapahtumatuotantoa opiskelijavoimin. Lue lisää www.lab8.fi ja www.thebox.fi