Älä Selitä!

Tapahtumamarkkinointi-kohtaamis-ja-mitä-niitä-nyt-onkaan selittelevä bisnesjargon ja uusiosanat saavat toimistot näyttämään alemmuudentuntoisilta pikkuveljiltä tai –siskoilta, jotka joutuvat selittelemään omaa olemassaoloaan oikeata markkinointia tekeville mainos- ja viestintätoimistoille.

Nettisivut ovat täynnä korulauseita, joiden ymmärtämiseen ei yksi lukukerta riitä.  Asiakkaita ei kiinnosta kuunnella selityksiä, ja tapahtumia järjestetään, koska on hyödyllistä ja virkistävää tavata toisia ihmisiä.

Kisoja voitetaan, kun saadaan asiakas innostumaan ja tuntemaan jotain. Silloin asiakaskin unohtaa kukkaroon tuijottamisen. Ne toiset kisat vertaillaan pelkällä loppusummalla, mutta sehän on vain härskiydestä kiinni saada kate kohdilleen lisämyyntiä tekemällä. Kisojen voittaminen ei ole kiinni bisnesjargonin sikermästä vaan aitojen tunteiden herättämisestä.


Lopeta selittely ja ala luoda tunteita ja elämyksiä. Uskalla olla erilainen. Ketään ei kiinnosta haalea kaikille ihan kiva kokonaisuus. Myös negatiivinen tunne on tunne ja oikein kanavoituna tehokas herättäjä ja muutoksen tekijä. Mikään ei ole niin tehokasta kuin jaloissa pyörähtäneet sukat ja elämykset joista voi paukutella henkseleitä vielä vuosienkin päästä elämäänsä kyllästyneille vanhusvaraston hoitajille. Tämä maa on täynnä talkshow-teemalla, naruverhoilla ja DJ-saksofonilla somistettuja latteuksia, jotka näyttävät ja tuntuvat samoilta.

ROI pitää ymmärtää, mutta siitä ei ole hyvän tapahtuman reseptiksi. Olen nähnyt ja ollut tekemässä tuhansia tapahtumia pienistä kokouksista isoihin maailmanluokan kokonaisuuksiin eri puolilla maailmaa. Niitä hienoimpia yhdistää vahva elämys, mikä on toiminut katalyyttinä oman tekemisen muutokselle.


Ole siis räväkkä, erilainen ja uskalla ajatella isosti. Älä alistu keskinkertaiseen tylsyyteen, jargoniin ja säästämällä voittamiseen, se ei vie sinun tai koko toimialan kehitystä mihinkään. Lopettamalla selittely saadaan ehkä Mömmökin tunnustamaan meidät oikeaksi myynnin ja markkinoinnin toimialaksi.

Juho Hiidenmaa
Myyntijohtaja, joka sortuu usein jargoniin, helppoon viisasteluun ja uskoo, että hyvän jengin kohtaaminen ei sirkustemppuja tarvitse.