Viking Line lisää kapasiteettia ja parantaa kokouspalveluja

Tallinnan-matkailu takoo ennätyksiä, tänä vuonna ylittyy jo yhdeksän miljoonan matkan raja. Viking Line lisää kesäsesongin kapasiteettiaan Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä sekä panostaa entistä enemmän kokousmatkoihin ja teemaristeilyihin.

Helsinki–Tallinna-reitillä Viking XPRS on matkustajamäärillä mitaten Itämeren suosituin laiva. Viime vuonna se kuljetti 2 023 119 matkustajaa eli karkeasti neljänneksen koko reitin matkustajavirrasta.

Lisäkapasiteettia saatiin huhtikuussa, kun Viking Linen vuokraama HSC Express -katamaraani aloitti liikennöinnin Viking FSTR -nimellä. Aluksessa on yhteensä 830 matkustajapaikkaa sekä tilaa 120 henkilöautolle ja lisäksi moottoripyöräpaikkoja.

Oman lisänsä tarjontaan tuovat myös ruotsinlaivat Mariella ja Gabriella, jotka jo neljättä kesää ajavat Katajanokalla seisomisen asemesta päivittäin edestakaisen matkan Tallinnaan.

Korkeasesongin aikana yksistään Viking Linen laivoilla lähtöjä on 12 päivässä.

Kaikki varustamot mukaan lukien esimerkiksi heinäkuussa yhden päivän aikana lähtöjen määrä nousee yli 40:een, mikä tarkoittaa reilusti yli 60 000 matkustajapaikkaa.

VIKING FSTR kulkee perinteisten potkurien sijaan neljän "vesijetin" avulla. Yhdensuuntainen matka kestää 105 minuuttia 30 solmun matkanopeudella.

Vaikka alus on nopea katamaraani, matkan peruuntumisia poikkeuksellisten sääolojen vuoksi tapahtuu ani harvoin. Jotta laiva jäisi rantaan, tuulen pitää puhaltaa yli 21 metriä sekunnissa ja merkitsevän allonkorkeuden olla yli neljä metriä.

Matkustusmukavuudestakaan ei liiemmin tarvitse tinkiä, mikäli ostaa lipun (30/25 €) 60-paikkaiseen Club Lounge -osastoon.

Sen sijaan niin sanotun turistiluokan 770 penkkiä eivät tarjoa minkäänlaisia säätömahdollisuuksia ja jalkatilakin on minimaalinen. Osuva vertailukohta lienee lentokoneiden economyluokka, jossa kaikista puutteistaan huolimatta matkustusmukavuus hakkaa kirkkaasti FSTR:n turistiluokan.

VIKING XPRS -ALUSTA on uusittu voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Laivalle on rakennettu esimerkiksi uusi á la carte -ravintola Wine & Dine, kahvila Red Rose ja vaatekauppa Fashion Shop.

Viimeisimmän telakoinnin yhteydessä tammi–helmikuussa laiva sai muun muassa uudet potkurit, joiden ansiosta polttoaineen kulutus laskee merkittävästi. Lisäksi mainitsemisen arvoisia kunnostustöitä ovat aiempaa valoisampi ja avarampi myymälä, uudistunut buffet, trendikäs Robert's Coffee sekä uusi pääaurinkokansi kannen 8 peräosassa.

Näkyvin uudistus on täysin uuden ilmeen saanut yökerhotila Club X, jonka voi päivisin ottaa seminaarikäyttöön. 350 henkilöä vetävän tilan audiovisuaaliset järjestelmät ovat viimeistä huutoa. Esiintymislavan taustalle rakennettu jättikokoinen lediseinä näkyy hyvin joka puolelle salia.

KOKOUSMATKOJEN ja erikoisristeilyjen kysyntä on niin ikään voimakkaassa kasvussa. Uutena ilmiönä kokousmatkoille toivotaan mukaan ohjelmallista sisältöä. Syksyn teemaristeilyja, joissa myös kokousmatkustajat huomioidaan, ovat ainakin Max Perttulan tuoksuristeily sekä yrityssektori- ja henkilöstömaailmalle suunniteltu työhyvinvointiristeily.

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja

Kuva Sebastian Trzaska