Tapahtuman sielua etsimässä

Tapahtumatekniikka ohjailee parhaimmillaan hienovaraisesti tapahtuman luonnetta. Vahvistaa parhaimmillaan sen sielua. Jopa luo sen. Näin ajattelee yrittäjä, joka luovii tapahtumatuottajien ja asiakkaiden välimaastossa.

Tekniikkakaveri hifistelee, mutta asiakasta kiinnostaa vain lopputulos. Rahasyistä rakennusaikataulut puristetaan minimiin, mutta laadun pitäisi silti ylittää odotukset.

Teknisen tukkukaupan myyntijohtajan tehtävästä tapahtumatekniikan yrittäjäksi siirtynyt Ilja Milan katselee kimuranttia tilannetta eri vinkkelistä.

Uutuuksilla hifistelyn sijaan tekniikkayritykset voisivat keskittyä luomaan esimerkiksi viihtyisän äänimaailman.

– Jos messuosastoille tarjotaan ämyreitä ota tai jätä -meiningillä, kauppaa tuskin syntyy. Tarkkaan valittu musiikki on viihdyttävää ja saa vieraat jäämään osastolle hengailemaan ja irrottautumaan hetkeksi messujen levottomasta taustahälinästä.

Etsiessään uudentyyppisiä toteutuksia Milan ei kaihda villejäkään ajatuksia.

– Entäpä jos järjestettäisiin tapahtuma, jossa tuhansien trussien sijaan pääroolissa olisi hyvin mietitty luonnonvalo?

Onnistuneimmat toteutukset ovat hänen kokemuksensa perusteella syntyneet kolmikannassa, kun samassa neuvottelupöydässä istuvat asiakas sekä tapahtumatoimiston ja tekniikan edustajat.

– Fiilis on silloin kohdillaan. Ideoita heitellään puolin ja toisin, asiakasta ja hänen toiveitaan kuunnellaan. Yksi idea poikii toisen, mikä ruokkii kolmannen syntymistä. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja saaneensa rahalleen vastinetta.

Osapuolten välille syntyy yhteinen kieli, mikä varmistaa sen, ettei viesti katkea projektin eri vaiheissa.

Silti kerran toteutettua, täydellistäkään tapahtumaa on turha ryhtyä kopioimaan. Jokaisen tapahtuman suunnittelu on aloitettava tyhjältä pöydältä. Jokaiselle on luotava uniikki sielunsa. 

Luonto voimavarana

Yrittäjänä Ilja Milan on pohtinut, miten myisi tekniikkaa ja osaamistaan luontevasti. Hän uskoo vahvan henkilöbrändin vetovoimaan: joukosta on erottauduttava. Milan tunnistaa kuitenkin riskit, joita poikkeavasta habituksesta saattaa koitua. Silti hän pysyttelee omassa linjassaan.

– On vapauttavaa, kun voi seistä omien arvojensa takana ja tarjota sellaista palvelua ja ratkaisuja, jotka kokee arvokkaaksi.

Milan pitää esikuvanaan Ernest Hemingwayta.

– Hänessä on jotain sellaista vähäsanaisuutta, hiukan testosteronilla höystettyä meininkiä.

Inspiraationsa Milan ammentaa luonnosta. 

– Tankkaan mieltäni luonnonvalolla metsässä tai merellä. Se tuo sielulle rauhaa ja voin paremmin ihmisenä. Ideoita syntyy, kun vaihtaa eri moodiin ja lähtee läppärin edestä pois, sanoo entinen paljasjalkainen stadilainen, joka ei olisi voinut kuvitella muuttavansa Tehtaankadun pohjoispuolelle.

Toisin kävi. Nykyisin Nurmijärven Rajamäellä asuvan miehen kotipihalta avautuu suomalainen metsä. Hän nauttii tuulen tuiverruksesta tapahtumateknisten toteutusten ja myyntikikkojen myllertäessä mielessä.

Ilja Milan

  • Räätälöityihin tapahtumiin erikoistuneen tekniikkayritys Acus Audion perustaja.
  • Asiakkaita yritykset, tapahtumayritykset, urheiluliitot, teatterit ja artistit.
  • Toteuttanut monia artisti- ja konserttikiertueita.
  • Yhteistyökumppaneina kotimaisia ja kansainvälisiä tapahtuma-alan toimijoita.

Tällä palstalla jututamme ammattilaista työnsä äärellä. Kahvihetken tarjoaa Meira.

Tilaa näytelehti