Vedän startupeille mediakoulutuksia, jotka koostuvat kolmesta osasta: ansaittu, oma ja ostettu media.

Toimittajia kuunnellaan mielellään, koska heidän oletetaan kertovan, miten yritykset saavat ansaittua julkisuutta mediassa.

Oma media on oikeastaan perinteistä markkinointiviestintää, asiakasta puhuttelevan ja erottuvan ilmeen sekä sisällön tekemistä. Yhä enemmän kuitenkin toivoisin näkeväni, että viestintä perustuisi yrityksen arvoihin, koska arvot ovat hienoja, niihin voi samaistua ja yhteisön arvot eivät muutu brändiksi yhdessä yössä. On tärkeää, että yrityksen ylin johto sitoutuu viestimään asettamiensa arvojen mukaisesti myös itse. Mikäli yrityksen arvoksi on määritelty laatu ja erinomaisuus, näkisin mielelläni laadun myös viestinnässä.

Olin muinoin brändinvartijana yrityksessä, jonka tavoitteena oli käyttää vain sopivinta ja parhainta asiantuntijaa asiakastoimeksiannoissa. Jo työnhakuvaiheessa huomasin, että brändikäsikirjassa oli Helmut Newtonin ja Annie Leibowitzin kuvaamia valokuvia. Vaikutuin ja vakuutuin.

Laatu ei ole ennenkään ollut sitä, että mietitään itse, mikä on laadukasta. Laadun perinteinen määritelmä on TQM:n eli Total Quality Managementin, kokonaisvaltaisen laatujohtamisen mallin alkuhämäristä asti ollut se, minkä asiakas kokee laaduksi. Arvot ovat puolestaan hitaasti muuttuvia, jämäkkiä taustan peruspilareita. Mutta ovatko ne yrityksissä myös huonosti visualisoituja ja valaistuja?

Sisältömarkkinointi ja sisältöjen luonti esimerkiksi natiivimainontaan on markkinoinnin päivän kuuma peruna ja bataatti. Samalla hiekkalaatikolla kilpailevat markkinoinnin määrittelijät sekä teknologia- ja sosiaalisen median osaajat. Yrityksillä olisi ennen kaikkea toiveita siitä, että saataisiin kohtalaisen ilmaiseksi asiakas innostumaan yrityksen tarjonnasta. Parhaimmat yritykset, kuten pörssiyhtiö Vaisala on onnistunut tässä. Sen todisti moni HUB13 Scaled17 -päivään osallistunut asiantuntija ja johtaja. Vaisalan videoita käytetään toimialalla opetusvideoina. Heidän toimintatapansa on oiva keino päästä alan vaikuttajaksi, jopa kilpailijat hyödyntävät heidän tuotoksiaan.

Perinteisen median ansaittu näkyvyys on käynyt läpi monen ammattilaisen seulan. Printti-ilmoitusaineistokin on jonkun ammattilaisen laatima. Uuden median alustat luovat hienon mahdollisuuden, mutta joukkoälyä kaivataan edelleen niin johdon kuin asiantuntijoiden viestinnässä.

Se että voi, ei tarkoita että osaa. Viestinnän oppiminen on hidasta ilman asiantuntijoita. Epäammattimaisesti laadittujen viestien vastaanottaja joutuukin kahlaamaan usein sohjossa,  ja kokoamaan tietonsa internetiin ilman suunnitelmaa, sinne tänne heitellyistä lumipalloista. 

Jos yhden neuvon annan,  se on: tunne asiakkaasi. Mitä hän tekee? Missä mediaympäristössä hän liikkuu? Mitä hän sieltä etsii ja mitä siinä välissä kuuntelee. Vastaus voi usein löytyä hyvin epätavallisista paikoista.