Murros haastaa uudistumaan

Syyskuussa järjestettävä Markkinoinnin Viikko juhlii 10-vuotista taivaltaan. Juhlatapahtumassa syväluodataan uusimpia trendejä ja ilmiöitä ja pohditaan, mihin maailma ja markkinointiviestintä ovat menossa.

Teknologian ja luovuuden liitto MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala kertoo, että liiton arkistoista on kaivettu ensimmäisen tapahtuman ohjelma.

– On mielenkiintoista katsoa, mistä silloin puhuttiin, mitä hypetettiin ja mitä sitten tapahtui.

Suomen vahvaa osaamista ja yritysten onnistumisia aiotaan tuoda esille tarinoiden muodossa. Nyt etsitäänkin menestymis- ja onnistumistarinoita jaettavaksi.

Ala on elänyt jo pitkään murroksessa – ja murros jatkuu yhä. Digitalisaatio, tekoäly, virtuaalinen ja lisätty todellisuus ottavat vahvaa jalansijaa ja muutosvauhti kiihtyy, Virmala kuvaa alan tilannetta.

Se joka ei kykenee uudistumaan, putoaa markkinoilta. Uusien asioiden omaksuminen vaatii kuitenkin yhä enemmän. Kiihtyvä tahti pakottaa yritykset hankkimaan ulkopuolelta liikkeenjohdon konsultointia, viestintä- ja markkinointiosaamista, digitaalisia palveluita, palvelumuotoilua ja designia.

– Nyt pitäisi luoda ekosysteemi, jotta asiakkaille voitaisiin tarjota näitä palveluita yhtenäisenä pakettina.

Yritysten toimintaan kohdistuu muitakin vaatimuksia, jotka heijastuvat viestintään ja markkinointiin. Toiminnan on oltava nyt vastuullista ja läpinäkyvää. Jos tässä kompuroidaan, on vaikeuksia edessä.

– Paha kello kuuluu nyt entistä kauemmaksi ja sana kiirii sosiaalisessa mediassa nopeasti.

Myös valeuutisten leviäminen haastaa kenttää ja korostaa medialukutaidon merkitystä.

Digitaaliset kanavat helpottavat valeuutisten nopeaa leviämistä. Valeuutisen tunnistaminen edellyttää, että taustat tarkistetaan yhä huolellisemmin.

– Digitaaliset kanavat helpottavat valeuutisten nopeaa leviämistä. Valeuutisen tunnistaminen edellyttää, että taustat tarkistetaan yhä huolellisemmin.

Yksi on varmaa: tapahtumilla on Virmalan mukaan yhä paikkansa teknologian kyllästämässä maailmassa.

 

– Ihmisten kohtaaminen ei ole menettänyt merkitystään. Kohtaamisista saa hyvää fiiliksen. Tapahtumissa kuulumisten ja kokemusten vaihtaminen toimii vertaistukena.

Virmala siteeraakin erästä liikkeenjohdon konsulttia: Mikään ei ole muuttunut sitten Ciceron. Ihmiset haluavat ”nuuhkia” toisiaan. Eri aikakausina keinot vain vaihtelevat.

Markkinoinnin viikon 10-vuotisjuhlan ja MTL:n 75-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetään 5. syyskuuta Helsingin Messukeskuksessa pienet juhlallisuudet ja afterwork-bileet.

mtl.fi

markkinoinninviikko.messukeskus.com

Tapahtuman nimi muutettiin

Markkinointiviestinnän viikko -tapahtumaa on uudistettu. Uusi nimi on Markkinoinnin viikko ja tapahtuma järjestetään Messukeskuksessa Pasilassa.

Nimenmuutoksen syynä oli, että tapahtuma haluaa painottua aiempaa enemmän strategiseen markkinointiin. Tapahtuman ohjelmassa käsitellään markkinointia, mainontaa, viestintää, myynnin edistämistä, asiakaskokemusta, johtamista sekä näitä kaikkia tukevaa teknologiaa.

Markkinoinin viikko on alan suurin ammattilaistapahtuma, joka kokoaa markkinoinnin, mainonnan, viestinnän ja HR:n ammattilaiset ja johdon saman katon alle.

Markkinoinnin viikko järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 5.–6. syyskuuta. Evento on mukana tapahtumassa popup-toimituksella.

Kuka?

Tarja Virmala

  • Toiminut vuoden alusta alkaen MTL:n kokopäiväisenä toimitusjohtajana.
  • Työskenteli kaksi vuotta palvelualojen työnantajaliiton Paltan sidosryhmä- ja viestintäjohtajana ja veti samalla MTL:n toimintaa.
  • Liki 30 vuoden kokemus viestinnästä ja markkinoinnista pörssiyhtiössä, pienissä yrityksissä, järjestöissä sekä viestintäkonsulttina.
  • Toimii kolumnistina ja bloggaajana useissa medioissa.