Arkisia apuja uupuneille

Uupumus on salakavala tila, joka hiipii hälisemättä ihmisen mieleen. Se luiskahtaa sisään huomaamatta eikä sen läsnäoloa aina edes havaitse. Jos uupumus vaivaa pitkään, auttaa siihen vain oman ajattelun ja toiminnan muuttaminen. Lyhytkestoiseen uupumukseen voi kuitenkin vaikuttaa pienemmilläkin asioilla. Kokeile vaikka näitä!

1. Rakkaus, perhe ja ystävät

Yksi tärkeimpiä asioita elämässämme on rakkaus. Hyvinvoiva ja onnellinen ihminen saa rakkautta ja osaa osoittaa sitä omalle perheelleen ja ystävilleen. Usein myös lemmikeille. Kunhan vaan rakastaa.

2. Liikunta

Yksi tykkää kikkailla futiskentällä, toinen rääkätä itseään salilla. Oli laji mikä vaan, on tärkeää päästä säännöllisesti kiikkumaan endorfiinikoukkuun. Liikunta kohentaa terveyttämme ja hyvinvointiamme monin tavoin. Liiku edes vähän, vaikka ei aina niin huvittaisikaan. Tuskin kukaan on koskaan palannut lenkiltä ajatellen, että olipas siinä hukkaan heitetty tunti.

3. Musiikki

Musiikki vaikuttaa tunteisiimme ja ajatuksiimme. Musiikin avulla rentoudumme ja aktivoidumme, innostumme ja rauhoitumme. Etsi sinulle sopiva aika, paikka ja tapa kuunnella musiikkia: työmatkalla autoradiosta, siivotessa luureista tai lattialla maaten kaiuttimista. Mikä vaan saa sinut voimaan paremmin!

4. Yhteisöt ja sosiaalinen elämä

Sosiaaliset suhteet vaikuttavat tutkitusti sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiimme. Muilta ihmisiltä saadaan niin käytännön apua, tietoa kuin vertaistukeakin erilaisiin tilanteisiin. Aktiivisesti erilaisiin sosiaalisiin toimintoihin osallistuvat ja toisiin ihmisiin luottavat henkilöt myös tuntevat itsensä terveemmiksi. Evoluutiokin osoittaa, ettei kukaan selviä yksin. Hanki siis elämä!

5. Kulttuuri

Tiesitkö, että aktiivinen kulttuuriharrastaminen parantaa itsetuntoa ja vahvistaa sosiaalisia verkostoja? Taiteen avulla voidaan parantaa myös muistia. Hurmaannu taiteesta sen eri muodoissa – astu galleriaan, vakavoidu teatteriesityksessä ja ihastu kirjaan. Ja voit paremmin.

6. Nauru ja itku

Osaatko itkeä ja nauraa? Nauru rentouttaa, vahvistaa puolustusjärjestelmäämme, lisää mielihyvähormonien tuotantoa ja suojaa sydäntä. Itku puolestaan auttaa purkamaan kehon stressitilaa ja palautumaan. Toisen ihmisen nähden itkeminen yleensä myös vahvistaa ihmissuhdetta, koska itkeminen nähdään luottamuksen osoituksena. Anna siis porun tulla ja hirnu vaikka tyhjästä!

7. Luonto, ympäristö ja valo

Ympäröivällä maailmalla on väliä. Terveyttä tukeva ympäristö on esteettinen, turvallinen ja käytännöllinen. Sellainen, jossa on helppo olla ja silmä lepää. Kannattaa hakeutua myös luontoon ja luonnon valoon. Jo vartin oleskelulla luonnossa on todettu olevan selkeitä vaikutuksia kehomme hyvinvointiin, kuten sydämen sykkeeseen, verenpaineeseen ja lihasten jännittyneisyyteen. Ajattele – vain vartti metsässä ja stressi helpottaa!

8. Matka

Ota totaalinen irtiotto arjesta ja lähde matkalle. Matka voi olla lento eurooppalaiseen metropoliin, mökkiviikonloppu automatkan päässä tai junamatka viereiseen kaupunkiin. Tarkoitus kaikissa on sama: ottaa etäisyyttä arkeen ja levätä. Matkustelemalla saat myös rohkeutta pärjätä erilaisissa olosuhteissa ja perspektiiviä omaan elämään. Usein vasta matkalla oppii arvostamaan niitä pieniä asioita, jotka omassa elämässä ovat kohdallaan.

9. Syöminen ja juominen

Terveellinen ja säännöllinen ravinto auttaa jaksamaan. Liian pitkät ruokailuvälit ja vähäinen nesteen määrä vaikuttavat lähes huomaamatta kaikkeen hyvinvointiin. Kun syöt säännöllisesti ja oikein, pysyy energiataso korkeana ja mieli parempana. Hyvä ruoka ja juoma tarjoavat myös hemmottelumahdollisuuksia. Muista kuitenkin kohtuus kaikessa: mässäily ja juopottelu eivät saa jäädä päälle!

10. Nukkuminen

Nukutko tarpeeksi? Riittävä unen määrä aikuisilla on yleensä 7–9 tuntia vuorokaudessa. Usein nukumme liian vähän eikä unen laatukaan välttämättä ole paras mahdollinen. Kiinnitä huomiota siihen, että rauhoitat iltaelämän ajoissa ja nukut tarpeeksi. Unen puute vaikuttaa sekä mielialaasi että terveyteesi ja sitä kautta kaikkeen jaksamiseen.

Muista, että vain sinä voit saada itsesi voimaan paremmin. Arvosta itseäsi ja tee se. Olet sen arvoinen.

(Blogin inspiraationa ja lähteenä käytetty muun muassa professori Kirsti Longan kirjoituksia.)

Kirjoittaja on kirjoittaja, puhuja ja laadukkaan palveluviestinnän sekä hyvän työntekijäkokemuksen puolestapuhuja.

www.comman.fi

anne.ruostetsaari@comman.fi